Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Schrappen kilometerheffing maakt A4 onwettig'

Het schrappen van de kilometerheffing maakt aanleg A4 Midden-Delfland onwettig. Dat meldt Milieudefensie. Uit berekeningen van onderzoeksbureau MOB blijkt dat de Europese norm voor stikstofdioxide (NO2) door de aanleg van de A4 Midden-Delfland met 20 procent wordt overschreden. Dat is onder andere te wijten aan het besluit van dit kabinet om de kilometerheffing te schrappen. Aanleg van de nieuwe weg zal daarmee op termijn leiden tot forse boetes van de Europese Commissie, stel Milieudefensie

Met de kilometerheffing wilde het vorige kabinet het wegverkeer verminderen. In de berekeningen voor de luchtkwaliteit langs de A4 Midden-Delfland nam Rijkswaterstaat deze afname van het aantal auto's en vrachtwagens mee. Nu het huidige kabinet een streep door de kilometerheffing heeft gehaald, verwacht Milieudefensie een stijging van het wegverkeer over de A4 Midden-Delfland, wat gevolgen heeft voor de luchtkwaliteit.

Milieudefensie roept het kabinet op de Europese milieuwetgeving in acht te nemen. Willem Verhaak, campagneleider Verkeer van Milieudefensie: “De Europese wetgeving is er niet voor niets. Het beschermt de burger tegen een ongezonde leefomgeving. Daarom moet het kabinet kiezen: óf een kilometerbeprijzing óf geen nieuwe wegen. Anders krijgt het volgende kabinet letterlijk de rekening gepresenteerd.”

Bron: Het Hele Westland
Publicatiedatum: