Aanbiedingen in supermarkten blijven toenemen
Yenom onderzocht 23 supermarktketens (Albert Heijn, Aldi, Attent, Boni, C1000, Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk van de Broek, Em-Te, Golff, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Lidl, Nettorama, Plus, Poiesz, Sanders, Spar, Super de Boer, Supercoop en Vomar) over een periode van 30 weken (week 16 t/m 46). Gemeten over de hele periode blijkt het aantal aanbiedingen met 2,6% gestegen te zijn ten opzichte van 2010. Daarmee wordt de stijgende lijn doorgezet. Wanneer nader ingezoomd wordt op bepaalde supermarkten dan zijn er grote verschillen te zien. Twee supermarkten waar het aantal wekelijkse aanbiedingen sterk gestegen is in 2010, zijn Coop en Supercoop (stijging resp. 63% en 42%). Deze sterke stijging kan verklaard worden door het feit dat beide winkels dit jaar hun folder aangepast hebben en ook hun aanbiedingenbeleid. Andere supers waar het aantal aanbiedingen sterker dan gemiddeld is gestegen zijn AH, Dekamarkt en Jan Linders.
Bij de supermarkten van Vomar en Poiesz is echter juist een daling van bijna 15% te zien. Een duidelijke verklaring hiervoor ontbreekt. Geconcludeerd kan worden dat de trend van een stijgend aantal aanbiedingen zich in het 2e en 3e kwartaal van 2010 doorgezet heeft.
Bron: Yenom