Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Frank Hendriks: volgend jaar paprika-areaal richting 1400 hectare

"Meer grip op de kwaliteit in het schap"

De Nederlandse paprikateelt zit in zwaar weer, de prijzen lagen dit jaar weer onder de kostprijs en de kwaliteit liet soms te wensen over. De Nederlandse telers zullen kwaliteit nog meer prioriteit moeten geven. Ook moeten we ons meer richten op de kwaliteit in het schap, door kortere, vaste en minder afzetlijnen met afnemers. Dit komt naar voren in een interview met Frank Hendriks voorzitter van PaprikaNL, Frank Hendriks is lid van Coöperatie Coforta en hieronder valt ook de telersvereniging PaprikaNL.

Hendriks: "We zien vooral problemen in de verpakking van de mixpaprikas. De zogenaamde stoplichten (rood, groen en geel) zijn nogal eens een verzamelpunt van verschillende herkomsten. Daarnaast worden te lang bewaarde paprika's vaak alsnog in een stoplicht afgezet. Hier moeten we meer invloed op krijgen. Versheid, kwaliteit en grip op de eindbestemming zijn de speerpunten voor volgend jaar. Dit moet de positie van de Nederlandse paprika weer versterken."

Waarschijnlijk zal het aanbod van paprika’s volgend jaar in Nederland iets afnemen. Hendriks: "Ik zie om me heen dat er toch enkele paprikatelers gaan stoppen of kiezen voor een andere teelt. Het areaal zal richting de 1400 hectare gaan. Dit zal mogelijk volgend jaar weer een wat betere prijs opleveren. De Nederlandse paprikatelers zijn zeer professioneel bezig, we moeten er maximaal aan werken dat we de beste aanbieder zijn en met een goede marketing van ons mooie product zijn er nog volop kansen."

Bron: LTO Groeiservice

Publicatiedatum: