Food trend 2011: duurzaam, divers en van dichtbij

Eerlijk en biologisch geteeld met respect voor Moeder Aarde. Food Trendwatcher of the year Hans Steenbergen bracht het Food Inspiration Jaarboek 2011 uit, met daarin de belangrijkste trends voor 2011:

Slow Food Served Fast

Het spruitje, de boerenkool, de wortel, de appel: de merken van Moeder Aarde zijn in opmars. Ons eten en drinken mag niet ten prooi vallen aan haast , technologisering en industrialisering. Laten we eten wat van dichtbij komt en wat duurzaam is, maar dan wel snel bereid en geserveerd. Fast Fresh-ketens ontwikkelen snel wereldwijd.

Dichtbij en duurzaam

Wat op tafel komt, hangt af van het seizoen en het weer, het wordt niet bepaald door de winkelketen, de chef of de wens van de consument. De groentetuin als supermarkt. De nieuwe Nederlandse Menukaart biedt gerechten waarbij 80 procent uit groente bestaat en 20 procent uit vlees of vis. Goed voor de portemonnee en onze planeet.

Vintage Chic

Om in tijden van crisis toch een zaak te kunnen opstarten met een laag budget, gaan ondernemers op zoek naar tweedehands spullen. Rommelmarkten, beurzen, faillissementen worden afgestruind om restaurant-, bar- en keukeninrichting voor 50% van het normale budget in te kopen. Gasten voelen zich prettig bij de warme doorleefde sfeer.

Anti Glamour

Een reactie op de overgestyleerde glossy restaurants die wereldwijd verrijzen: casual en toegankelijke restaurants met een authentieke sfeer, waarbij naturel en stevig houten meubilair de boventoon voeren. Laagdrempelige formules, maar met een voortreffelijke service.

Substance over Style

Een nieuwe generatie boutique-hotels wordt geboren. Investeren in echtheid en authenticiteit en vooral hospitality-designclichés links laten liggen. Respect voor het gebouw en voor de stad. Gebruik maken van lokale designers en kunstenaars. Niet perfectie is de norm maar de schoonheid van imperfectie.

Guerilla Food

Het is ondeugend en niet toegestaan, maar daarom zo leuk: eten en drinken waar je wilt, in een publieke ruimte, zonder vergunning en met gelijkgestemden. Via social media spreek je af om elkaar ergens te treffen. Foodtrucks met take away en zitruimte zijn enorm in opkomst en Underground boerenmarkten bloeien op in grote steden.

New Dutch

Nederlandse ondernemers durven stoere oer-Hollandse producten te ‘verhippen'. Stamppotten worden herontdekt, friet wordt biologisch en vetarm gebakken, en pannenkoeken krijgen een nieuwe smaak, zoals de pancake sushi.

Value for money

Consumenten moeten weer waar voor hun geld krijgen. Creatieve ondernemers springen daarop in: bijzondere menuacties voor stille avonden, samenwerken met andere ondernemers, transparante producten en meerdere wijnen per glas. Warmte komt terug in de zaak door de gasten persoonlijk welkom te heten en personeel te koesteren.

Bron: Duurzaam Nieuws


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven