Vijf tips voor verduurzaming van de logistiek

Duurzaamheid heeft onvoorstelbaar veel raakvlakken. Hoe meer invalshoeken en hoe meer partijen er bij betrokken (moeten) worden, hoe groter de kans dat goedbedoelde initiatieven vastlopen in het mulle zand van de complexiteit. De ervaringen van de eerste serie koplopers die deelnemen aan het programma Duurzame Logistiek laten zien waar de kansen liggen en wat de valkuilen zijn.

Bijna honderd koplopers hebben nu hun Lean and Green Award in ontvangst mogen nemen. Over twee jaar zal dat aantal zijn opgelopen tot 250. Dat is de doelstelling van het programma Duurzame Logistiek. Onder leiding van Connekt moeten in 2012 minimaal 250 verladers en vervoerders er in geslaagd zijn om hun CO2-uitstoot met ten minste 20% te verminderen ten opzichte van 2007, en hun winstgevendheid weten te vergroten. Hoe doe je dat?

Bespreek samenwerking met relevante ketenpartners

Inkopers en verkopers maken nu nog vaak de dienst uit, waardoor de discussie veelal alleen over de prijs gaat. Projectleiders van Connekt merken in de begeleiding van bedrijven dat logistiek managers soms maanden bezig zijn om groen licht te krijgen voor een pilot. Het ontbreekt ze aan lef om zich op het hoogste niveau te presenteren en hard te maken voor hun zaak. Op die manier blijven sales en inkoop de toon zetten waar het gaat om samenwerking met klanten, leveranciers en dienstverleners.

Trek als logistiek de verbindende rol naar je toe

Zoek contact met kennisinstellingen en met organisaties die kennis en ervaring willen delen. In de logistieke sector zijn die niet zo moeilijk te vinden. De bereidheid om te delen is vaak groot, soms ook tussen concurrenten onderling. Benut in dit verband vooral persoonlijke relaties in de markt. Praat met soortgenoten, zeker op andere plekken in dezelfde supply chain. Vanuit die kennisuitwisseling wordt steeds meer duidelijk wat de ketenpartners bindt in plaats van wat hen scheidt.

Zorg voor meetbare resultaten en laat ze zien

De kracht van het programma Duurzame Logistiek is wellicht vooral de heldere doelstelling: een vermindering van minimaal 20% op de CO2-uitstoot van logistieke handelingen in 2012. Zorg er dus voor dat er voldoende zicht is op het behalen van dit resultaat en praat uitvoerig over de metingen en de definities. De verleiding is groot om maar eens even te wachten, totdat diverse partijen in de keten het eens zijn over de indicatoren en bijbehorende meetmethoden. Dat is niet zo'n goed idee. Er is al veel gewonnen als individuele schakels in de keten zelf hun meetinstrumentarium aanleggen. Dat levert in ieder geval intern al een mooie stimulans op om de schwung erin te houden.

Begin klein en hou het zoveel mogelijk compact

Duurzaamheid wappert al snel uit naar alle geledingen in het bedrijf en daarbuiten. Er zijn namelijk meerdere invalshoeken te bedenken. Het gevaar ligt op de loer om kopje onder te gaan in een onoverzichtelijke brei van mogelijkheden en onmogelijkheden. Met als resultaat dat er uiteindelijk niets verandert. Een project met een waslijst van acties, oplossingen en owners werkt eerder verlammend dan stimulerend. Wat helpt is klein beginnen. Een eenvoudige technische voorziening om het voorraadniveau in voersilo's bij veeteeltbedrijven te controleren bijvoorbeeld. Of een schakeling die de motor van de vrachtwagen uitzet na vijf minuten stationair draaien. Opschalen naar een omvangrijk verbeteringsproject kan ook in een later stadium.

Haak aan bij de overheid met al zijn regelgeving

De stroperige ambtenarij, tegenstrijdige regelgeving, overheden die landelijk, provinciaal en lokaal wat anders willen. De gemiddelde logisticus kan daar slecht tegen en keert zich het liefst schouderophalend af. Maar daarmee komt geen enkele oplossing dichterbij.

De Lean and Green koplopers in het programma Duurzame Logistiek dagen als het ware de overheid uit. Ze laten zien dat de marktpartijen met elkaar oplossingen kunnen uitwerken, die van groot maatschappelijk belang zijn. Dat opent deuren in gemeente- en provinciehuizen. Achter die deuren kunnen knelpunten worden opgelost, inperkende kaders kunnen wellicht wat worden opgerekt.

Bron: Agrologistiek

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven