Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ketens in food moeten sneller, flexibeler en duurzamer

Als Nederlandse retailers en fabrikanten de consument over 10 jaar op maat willen blijven bedienen, is er meer samenwerking nodig in de keten. Tijdens een bijeenkomst van GS1 Nederland benadrukten Tony Vendrig, directeur Business Development van Ahold Europe en Fokke van der Veer, vice president Supply Chain van Unilever Benelux, dat de keten sneller, flexibeler en duurzamer moet worden.

In Nederland hebben retailers en fabrikanten aan de hand van het internationale rapport 2020 Future Value Chain van het Consumer Goods Forum vier maatschappelijke trends duurzaamheid, vergrijzing, consumententechnologie en regulering geïdentificeerd. Om deze trends het hoofd te kunnen bieden moet de industrie hun ketens responsiever maken. Alleen dan kunnen bedrijven de veeleisende consument in 2020 blijven bedienen. Deze conclusie trokken Vendrig en Van der Veer.

Lege vrachtwagens

Tijdens de bijeenkomst van GS1 Nederland spraken de partijen onder andere over het bundelen van vervoersstromen en de kwaliteit van de artikelgegevens. Dit jaar kosten files een half miljard euro. In 2020 is het fileprobleem met 50% toegenomen. Vrachtwagens zijn een belangrijke oorzaak van de files, want bijna de helft van alle vrachtwagens rijdt leeg. "Laat vrachtwagens met ramen rijden en zet op alle producten een houdbaarheidsdatum. Dan wordt het rijden met lege vrachtwagens niet meer geaccepteerd en voel je de eigen verantwoordelijkheid. En waarom kunnen versproducten wel snel door de keten? Die hele versketen is gericht op snelheid zonder voorraden. Zet op houdbare producten ook een 'korte code' net als bij de versproducten", aldus Vendrig.

Meer samenwerken

"Leveranciers moeten meer samenwerken in de keten om samen bestellingen in één vrachtwagen bij de klant af te leveren", aldus Van der Veer. "Unilever zit al samen met Kimberly-Clark in een distributiecentrum. En we hebben met Albert Heijn al een gezamenlijk distributiecentrum voor vriesproducten. Het gaat steeds om het steeds sneller kunnen leveren in de keten. Met Albert Heijn werken we nu aan leveringen binnen 12 tot 18 uur."

Aandacht voor goede data

Ergernis nummer één voor de consument is een leeg schap. Gemiddeld telt een supermarkt 5 tot 8% lege schappen. Een van de oorzaken daarbij is de verkeerde artikeldata die leiden tot foute bestellingen. "Als je kijkt naar de gegevens van 1000 artikelen die wij bij Ahold geleverd krijgen, blijken er slechts 220 goed, aldus Vendrig. "Wij zijn veel tijd kwijt aan het handmatig opnieuw invoeren van de juiste artikelgegevens. Dit is echt iets wat de fabrikanten moeten oppakken."

Bron: GS1 Nederland
Publicatiedatum: