"Philip Smits: "Hiermee versterken we voorkeurspositie als leverancier"

TW van Noord Tomaten en Greenco nieuwe Nature Counts-bedrijven

Tholen - Gisteren heeft The Greenery aan de twee tomatenteeltbedrijven 'TW van Noord Tomaten' en 'Greenco' van The Greenery het duurzaamheidspredicaat 'Nature Counts' voor de komende drie jaar toegekend. De twee bedrijven toonden zich volgens de afzetorganisatie een koploper op het gebied van het duurzaamheidscriterium gewasbescherming en scoorden daarnaast goed op andere thema's. Twee maal per jaar kunnen kandidaten -leveranciers van The Greenery - uit binnen- en buitenland toetreden tot Nature Counts. In april viel de eer te beurt aan vleestomatenkwekerij A+G van den Bosch uit Bleiswijk.


Theo van Noord en Jos van Mill

De jury was bijna voltallig aanwezig op het bedrijf van Van Noord in Oude Tonge om bij de uitreiking aanwezig te zijn. "Toen we als jury de genomineerden voorbij zagen komen, leek het net of planten mensen werden", zei Greenery-directeur Philip Smits. De twee bedrijven verdienden hun koploperspositie op het gebied van weerbaar telen. Dat bleek ook uit de presentatie van Ed Moerman van Koppert Biological Systems. "Als je het gewas overdadig voedt met gewasbeschermingsmiddelen, gaan de plagen en ziekten toenemen en is het gewas uit balans."


Met de juryleden

"Weerbaar telen is eigenlijk heel simpel", legde Theo van Noord uit. "We laten de planten zo groeien, dat ze altijd kracht en energie overhebben. We zorgen voor een goede omgeving, waarin de platen goed kunnen groeien, waardoor ze altijd vitaal zijn. Hierdoor krijgen schadelijke beesten, schimmels en bacteriën geen kans. Zwakke planten worden namelijk sneller ziek en trekken schadelijke insecten aan. We leren steeds meer hoe alles boven- en ondergronds functioneert. Doordat we sinds dit jaar de actieve schimmels en bacteriën kunnen meten, kunnen we ook echt gericht bijsturen."



Beide bedrijven noemden het hun verantwoordelijkheid richting de consument en medewerkers om zo min mogelijk chemie te gebruiken. "Het kost geen productie en het geeft een meer betrouwbare productie van een constant betere kwaliteit", zei Van Noord. Dat beaamde Jos van Mill van Greenco: "We zullen als Nature Counts-bedrijf niet zomaar meer uit de markt halen, maar we proberen samen met The Greenery de klanten die we leveren te behouden."




"Supermarkten vinden het moeilijk om direct over duurzaamheidsaspecten op de verpakking te communiceren. Dat is ook complex, want neem je dan de CO2-foodprint, waterfoodprint, gewasbescherming en omgang met de medewerkers mee", vroeg Philip Smits zich tijdens de bijeenkomst af. "Vanuit Brussel wordt momenteel wel gewerkt aan een integraal foodprint-label."



Volgens Smits wordt door supermarkten wel positief op het Nature Counts-predicaat gereageerd. "Britse retailers gebruiken duurzaamheid als concurrentiemiddel. Daarmee versterken wij onze voorkeurspositie als leverancier. Volgens de Greenery-directeur is deze voorkeurspositie ook houdbaar. "Maar ook als je de voorkeurspositie hebt, blijft de prijs voor de retailers het belangrijkste. Je zult er geen cent meer voor krijgen."

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.