Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Brandstofaccijns nu niet omhoog

EVO en TLN zijn voorlopig gerustgesteld door staatssecretaris Weekers (Financiën). Deze reageerde op berichten dat het kabinet de brandstofaccijns wil verhogen. Volgens Weekers is dit nu niet aan de orde en alleen in de toekomst mogelijk als omliggende landen hetzelfde doen.

Ongeveer 80 procent van de totale heffingen voor een vrachtauto bestaat al uit (diesel)accijns. De laatste 20 procent aan vaste heffingen (motorrijtuigenbelasting en Eurovignet) is ook nauwelijks in accijns om te zetten. Vaste heffingen zijn namelijk vastgelegd in EU-regelgeving, met de bedoeling een internationaal ‘level playing field’ te creëren.

Het Eurovignet is een vast bedrag dat in een verdrag met een aantal lidstaten is afgesproken. En de motorrijtuigenbelasting is voor vrachtauto’s zwaarder dan 12 ton gebonden aan een EU-minimumniveau.

Een verdere verhoging van accijnzen zou een lastenverzwaring voor het vervoerend bedrijfsleven betekenen. Juist in deze tijd van een broos economisch herstel is dit onwenselijk, aldus EVO en TLN.

Bron: EVO