Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Huismerken populairder door lage prijs

Huismerken zijn populairder dan ooit, maar dat is niet te danken aan kwalitatieve verbeteringen van de huismerken zelf. Grootste aanjager is nog steeds de crisis. Liefst 44% van de consumenten koopt nu overwegend huismerken, in 2009 was dat nog maar 28%. Slechts 16% zegt 'de vertrouwde A-merken' te missen in de supermarkt, in 2009 was dat nog 54%. Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 1000 consumenten van merkenbureau HIGHvalue in opdracht van de Levensmiddelenkrant.

Consumenten zijn weliswaar meer huismerken gaan kopen, maar zijn deze kwalitatief niet beter gaan beoordelen. Er wordt bijvoorbeeld geen verbetering gezien in prijs/kwaliteitverhouding. Overigens was deze verhouding al vrij goed, want meer dan 70% van de consumenten vindt dat huismerken kunnen tippen aan A-merken. Er zit alleen nauwelijks groei in dit cijfer. Een ander feit: 60% van de consumenten vindt dat je een huismerk rustig aan gasten voor kunt zetten, maar vorig jaar was dit nog 62%. Koos Ris van HIGHvalue: "Daaruit kun je concluderen dat retailers kwalitatief niet veel aan hun huismerken hebben gedaan. Consumenten zijn meer huismerken gaan kopen door de crisis."

Het huismerk van Albert Heijn heeft in de ogen van de consument het beste imago van de acht grote landelijke supermarktketens en laat de rest daarin nog altijd ver achter zich. De private labels zijn per formule beoordeeld op de aspecten innovatie, kwaliteit, Uitstraling, kwaliteitsontwikkeling, status en prijs-kwaliteitverhouding.

Lidl komt met haar eigen merken op de tweede, PLUS en Jumbo op een gedeelde derde plaats. De grootste stijger op de ranglijst is PLUS, C1000 is de sterkste daler. Een groeiende meerderheid van consumenten geeft aan de C1000-producten liever niet aan hun gasten voor te willen zetten. Ris denkt dat de restyling van het C1000-merk niet in goede aarde valt. Daarbij speelt ook bodemlabel C1000 Basis een rol. Consumenten zouden dit budgetmerk verwarren met het reguliere huismerk, waardoor de status in totaliteit daalt.

Bron: Levensmiddelenkrant
Publicatiedatum: