Horecaondernemers benutten kansen sociale media onvoldoende

Horecaondernemers zijn bijna unaniem van mening dat het belang van Social Media voor de horecabranche zal toenemen. Toch blijkt uit Horecava-onderzoek onder 650 horecaondernemers dat zij op dit moment de kansen van Social Media onvoldoende benutten. Zo geeft 45% van alle ondernemers aan dat Social Media belangrijk is voor hun bedrijf. Eenzelfde percentage is van mening dat Social Media belangrijker is dan advertenties of promotie-acties. Toch onderneemt maar liefst 38% geen enkel zakelijk Social Media-initiatief. De helft van alle respondenten wil graag praktische informatie ontvangen. Die onderzoeksresultaten geven de noodzaak aan van de vele Social Media-activiteiten op de komende Horecava, van 10 tot en met 13 januari in Amsterdam RAI.

Social Media als klantenbinder

7 van de 10 horecaondernemers zet Social Media in voor zijn bedrijf. De doelstellingen daarbij lopen zeer uiteen. Het merendeel zet deze nieuwe mediavorm in voor promotiedoeleinden. Naamsbekendheid, klanten binden, klanten vinden en imago versterken scoren hoger dan 40% als doelstelling bij de ondernemers die Social Media zakelijk inzetten. Delen van kennis en informatie vergaren scoren lager, maar nog altijd ruim 30%. Slechts 13% zet Social Media in om de online-discussie over het eigen bedrijf te beïnvloeden. Om dit te bewerkstelligen vermelden bedrijven voornamelijk hun activiteiten (62%). Het communiceren met (mogelijke) klanten scoort 45%. Meest ingezette social media netwerken zijn Hyves, Facebook, Twitter en LinkedIn, de sites waar ondernemers verwachten dat ook hun klanten te vinden zijn.

Belang van reviewsites neemt toe

In de resultaten springen de reviewsites zoals tripadvisor of Iens op. Ondernemers die Social Media zakelijk inzetten, vinden dit het op één na belangrijkste social medium voor hun bedrijf. Negen van de tien respondenten denken dat consumenten steeds vaker reviews raadplegen voor een bezoek. Tweederde van de ondernemers kijkt er regelmatig op om te lezen wat er over het eigen bedrijf geschreven is. 60% vindt dat de meeste reviews een betrouwbare perceptie geven. Opvallend daarbij is dat van alle respondenten nog geen 10% wel eens reageert op een slechte recensie.

Ondernemers zoeken praktische hulp

Maar liefst 1 op de 2 respondenten geeft aan graag informatie te ontvangen over de toepassing van Social Media. Opvallend is dat 25% niet weet of ze interesse hebben, een kwart hoeft sowieso geen informatie. Daarin zit een aanzienlijke groep van respondenten die Social Media niet zakelijk inzetten. Zij zien er de noodzaak niet van in (25%), vinden het teveel tijd kosten (22%), halen hun informatie ergens anders vandaan, en/of ziet het niet zitten om bedrijfsinformatie zomaar via internet te verspreiden (21%). 18% geeft echter als oorzaak aan onvoldoende kennis te bezitten.

Voorbereid op de toekomst

Negen op de tien bezoekers geeft aan het (gedeeltelijk / helemaal) eens te zijn met de stelling ‘Het belang van Social Media voor de horecabranche zal toenemen’. Voor het eigen bedrijf scoren vooral Twitter (40%), Reviewsites (35%, Facebook (34%), Hyves (28%) en weblogs (26%) hoog als belangrijkste Social Media voor de toekomst.

Horecava gaat hen in ieder geval een handje helpen. Social Media komt aan bod op het jaarcongres van Koninklijke Horeca Nederland, het HotelloTOP Year Event, het plein XpertPlaza en de themawereld INNOVEER! Kijk voor dagen en tijden op www.horecava.nl.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven