Mannen doen steeds vaker boodschappen

De supermarkt is niet langer alleen het domein van de vrouwelijke shopper. Zes jaar geleden lag het aantal mannelijke shoppers nog op slechts 20%, nu is dat percentage gestegen naar 26%. Dit blijkt uit shopperonderzoek van SymphonyIRI Group uit Zaltbommel. "Er vindt vaker een verdeling van de huishoudelijke taken plaats en mannen moeten ook hun steentje bijdragen. Zij worden meer en meer met een boodschappenlijstje op pad gestuurd voor de weekboodschappen. Vooral senioren willen graag hun vrouw helpen om de zware boodschappen te sjouwen. Bovendien zijn er steeds meer alleenstaande mannen die zelf hun boodschappen doen.

Tenslotte komen er ook meer producten gericht op de man op de markt, voornamelijk in non-food. Dat verklaart de toename van de mannelijke shopper", aldus Henriƫtte van Wijk, Consultant Analytics & Shopper Knowledge bij SymphonyIRI. Volgens Van Wijk is vooral de alleenstaande man een interessante doelgroep voor supermarkten; zij geven niet alleen meer uit aan voeding dan alleenstaande vrouwen, maar ze groeier ook nog eens harder dan het aantal alleenstaande vrouwen. "Een interessante combinatie die de supermarkt de kans biedt om meer omzet te realiseren door meer aandacht te besteden aan deze planmatige en merktrouwe doelgroep."

Bron: SupermarktActueel

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven