Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Supermarktmarktformules gehalveerd sinds 2000

Het afgelopen decennium zijn in Nederland ruim veertig supermarktformules verdwenen. Dat is ruim de helft van het totaal aantal formules, zo meldt Foodmagazine in zijn oktobernummer. Het vakblad vergeleek het overzicht van supermarktformules van dit jaar met dat van 1999. Het tijdschrift deed dit naar aanleiding van het deze maand exact tien jaar terug genomen besluit van toenmalig Laurus-topman Ole van der Straaten tot het schrappen van zes formules om zo Konmar uit te laten groeien tot een sterke speler met zo’n achthonderd winkels.

In tien jaartijd verdwenen niet alleen bij Laurus formules, vrijwel alle supermarktbedrijven schrapten formules. Zo saneerde C1000 onder meer de formules A&P, Casper en Kopak en trok Albert Heijn de stekker uit Den Toom en Primarkt. Voorts hielden ook regionale spelers als DeWitKomart en Sanders op te bestaan.

Tegenover het grote aantal afvallers, staat een kleine groep nieuwkomers. Zo worden AH XL, AH to go, EkoPlaza en Marqt door het vakblad genoemd als ‘nagenoeg de enigen die een compleet nieuw marktsegment invullen’.

Bron: Foodmagazine
Publicatiedatum: