Internationale markt interessant voor Sloveense streekproducten

Streekproducten uit Slovenië zijn in potentie geschikt voor de Europese markt. Sloveense producenten weten echter niet goed hoe zij deze in de markt moeten zetten. Dat blijkt uit het onderzoek Slovenian special products, Strengths, weaknesses, opportunities and threats van LEI-onderzoekers Elsje Oosterkamp, Gemma Tacken, Abele Kuipers en hun Sloveense collega Marija Klopčič. Zij brachten twaalf types producten in kaart die de Sloveense overheid certificeert volgens Europese wetgeving. Het ging om onder andere kaas, vlees, olijfolie, pompoen, gebak en pastaproducten.



Geen concurrentie

Sloveense producenten van streekproducten houden zich vooral bezig met de kwaliteit van hun product, het unieke productieproces en het bewaken van de geheime receptuur. Zij weten weinig over de omringende markt of industrie of concurrerende producten. Zo denken de meesten dat zij helemaal geen concurrentie hebben.

Imago

Volgens de onderzoekers kunnen de producenten hun kansen beter benutten op de internationale markt. Zij raden hen ook aan om gebruik te maken van het positieve imago van de Sloveense Alpen. Bovendien kunnen samenwerkingsverbanden nuttig zijn, bijvoorbeeld met toeristische organisaties.

Vijf jaar onderzoek

Het Sloveense ministerie van landbouw publiceerde het artikel in het boek Producers and consumers’ choices regarding cattle farming systems and products, surveys in Slovenia. Het boek bevat de resultaten van vijf jaar onderzoek in Slovenië. Het bevat ook een bijdrage over strategisch management, van onder andere LEI-onderzoekers David Postma, Alfons Beldman en Abele Kuipers. En het onderzoek ‘Economische berekeningen ten aanzien van bedrijfskeuzes’ van LEI-onderzoeker Co Daatselaar en Sloveense collega’s.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven