Albert Heijn start proef automatisch afprijzen

Op 13 september is Albert Heijn in de winkel in De Hermitage in Zaandam een proef gestart met automatisch afprijzen met behulp van de GS1 DataBar. Albert Heijn vindt het belangrijk om ervoor te zorgen dat de schappen in de winkels altijd goed gevuld zijn voor de klant. Aan de andere kant wil de supermarktketen voorkomen dat producten overblijven die niet meer verkocht kunnen worden omdat ze over de uiterste houdbaarheidsdatum heen zijn. Daarom prijst Albert Heijn versproducten tijdig af om ervoor te zorgen dat er geen voorraad over blijft.

Het afprijzen van producten die tegen of op de houdbaarheidsdatum zitten is op dit moment een handmatig proces. Daarom is Albert Heijn een proef gestart om dit automatisch te laten verlopen. Dit maakt het proces efficiënter waardoor nog nauwkeuriger afgeprijsd kan worden. Tijdens de proef worden de producten uit het assortiment Wild en Gevogelte in de winkel voorzien van twee prijzen: de reguliere prijs van het product en de aankondiging van de afprijzing op de dag van de uiterste verkoopdatum. Zo ziet de klant direct wat de korting is én wanneer die korting wordt berekend bij de kassa. Het kassasysteem berekent de gewone prijs en hanteert automatisch de 35%-afprijzing op de dag dat het artikel voor het laatst verkocht mag worden. Als het artikel over datum is blokkeert de kassa zodat het artikel niet verkocht kan worden.

Bron: GS1 NWS Standaards, 15 oktober.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.