Mini-trendtour Zuid-Holland: bezoek aan BiJo en Tomatoworld

De tijd dat puur, authentiek en gezond eten alleen verkrijgbaar was op biologische markten of rechtstreeks bij de boer ligt inmiddels ver achter ons. Met de jaarlijks groeiende schapruimte in de retail voor pure, eerlijke voeding belanden deze producten steeds vaker in de boodschappenwagen van de gemiddelde consument. De gezonde voedingsmarkt is daarmee een volwassen markt geworden, met volop kansen voor het bedrijfsleven. Maar hoe benut je deze kansen als MKB'er? Hoe vertaal je gezond eten naar gezond zakendoen? Dat was de vraag voor twintig voedingsondernemers, die met Syntens inspiratie opdeden tijdens een mini-trendtour door Zuid-Holland.



Deze dagtocht is de tiende uit een reeks van twaalf provinciale mini-trendtours die Syntens dit jaar in Nederland organiseert. Organisator en innovatieadviseur Bob Weehuizen: "We willen ondernemers laten zien en ervaren hoe collega-ondernemers inspelen op de gezondheidstrend. Dat is allang geen markt meer voor ‘keuterboertjes’. In het Westland hebben we prachtige voorbeelden gezien van ondernemers die groots denken en het lef hebben flink te investeren in deze markt. Te midden van tien hectaren biologische groenten en slasoorten ervaar je dat pas echt. Dat zet ondernemers aan het denken.”

Niet voor niets start de tiende mini-trendtour in het Westland: wanneer je het in Zuid-Holland hebt over gezond en puur eten is een bezoek aan het glastuinbouwgebied een must. Steeds duidelijker wordt dat groenten en fruit een cruciale rol spelen om ons lichaam gezond te houden. Plantaardig voedsel bevat veel fytochemicaliën, die de ontwikkeling van chronische welvaartsziekten zoals kanker en hart- en vaatziekten kunnen helpen voorkomen. In het Westland wordt op 10.000 hectare per jaar maar liefst 685 miljoen kilo groenten en fruit geteeld.

De tomaat is de meest geteelde groente en na het gedoe rond de zogenaamde ‘wasserbombe’ heeft dit product een indrukwekkende comeback gemaakt. Daarom start de mini-trendtour bij Tomatoworld te Honselersdijk, een experience centre en onderzoekscentrum waar 60 soorten tomaten worden geteeld en ‘van zaadje tot smaaktomaatje’ worden gedemonstreerd (www.tomatoworld.nl). Hier laat Annemieke van Starrewijk ons zien hoe voedselveilig, duurzaam, innovatief en gezond de glastuinbouwproducten worden geteeld, met de tomaat als toonaangevend voorbeeld. Een inspirerend begin van deze mini-trendtour.

De deelnemers brachten een bezoek aan Tomatoworld (www.tomatoworld.nl) te Honselersdijk, BiJo Logische Groenten (www.bijo.nl) te ’s-Gravenzande en het mens- en milieuvriendelijke winkelcentrum De Groene Passage in hartje Rotterdam (www.degroenepassage.nl). Na de lunch bij Villa Augustus in Dordrecht (www.villa-augustus.nl) werd de reis vervolgd naar Simonshaven, waar de wijngaard van Wijndomein de Vier Ambachten (www.agthuysen-wijnbouw.nl) werd bezocht en de wijnen geproefd. De excursie werd besloten met een ‘Ode aan de smaak van gezondheid’ in restaurant De Bernisse Molen te Geervliet (www.bernissemolen.nl).

Grootschalig biologisch en duurzaam

Het tweede bezoek is in ’s-Gravenzande bij het bedrijf BiJo Logische Groenten van vader en zoon Aad en Arno Jonker (www.bijo.nl). Zij hebben het grootste biologische glastuinbouwbedrijf met een oppervlakte van 10 hectare. Op dit bedrijf worden verschillende producten geteeld zoals tomaten, paprika, komkommer, radijs en verschillende groenten en slasoorten. Naast het biologische aspect, met aandacht voor de smaak, is de gehele energiehuishouding met gebruikmaking van aardwarmte indrukwekkend. Zo is het bedrijf niet alleen biologisch, maar ook duurzaam bezig. Met de officiële aftrap door Minister van der Hoeven in juni dit jaar, is de weg naar een volledig duurzame en biologische teelt officieel gevierd.

Heleen van ’t Spijker van CuliCreatief raakte geïnspireerd door de passie, het vakmanschap, de bezieling en trots van alle bezochte bedrijven. “Ambachtelijke, streekgebonden producten, maar vooral duurzaam geproduceerd – ik wist dat het leefde in Nederland, nu heb ik van dichtbij kunnen meemaken hoe sterk deze ontwikkeling doorzet.” Volgens Els van Strien van Banketbakkerij van Strien vertaalt zich dat in klinkende munt: “Als je je nek uitsteekt en producten levert van hogere kwaliteit dan het gemiddelde, zul je altijd afnemers vinden die bereid zijn hiervoor een hogere prijs te betalen.” Marion Schoenmakers van Willem & Drees concludeert na deze geslaagde dag: “Weet je waarom moeders boontjes het beste smaken? Je kent de herkomst, de liefde en aandacht voor het product. Dat zag ik vandaag ook bij de gastbedrijven en onder de deelnemers!”

Lees het gehele verslag van deze gezonde reis op www.syntens.nl/minitrendtour. Via deze website is het tevens mogelijk u aan te melden voor de laatste twee mini-trendtours in 2010: PUUR Noord-Holland en Groningen. De foto’s van de mini-trendtour zijn te bekijken op www.minitrendtour.nl.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.