Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Miljoenen Duitsers ervaren Nederland als smaakmaker op zomerfestivals

Nederlandse vruchtgroenten stonden deze zomer volop in het zonnetje tijdens diverse grote evenementen in Duitsland. Doel was ook dit jaar om het imago van Nederlandse vruchtgroenten positiever te laden bij de Duitse consument. Centraal hierin stond het thema ‘Tischkultur unter Nachbarn’ en de zeven basisprincipes van de Nederlandse voedingstuinbouw met nadruk op thema’s als duurzaamheid, veiligheid en smaak. Vanuit de Nederlandse sector voor groenten en fruit wordt de campagne stevig ondersteund. De leden van koepelorganisatie Dutch Produce Association (DPA) zijn enthousiast over de huidige aanpak. Ook het handelsplatform FrugiVenta is voorstander van stevige promotie bij buurland Duitsland. Willem Baljeu, directeur FrugiVenta: “Nederlanders zijn steengoed in telen van groenten, maar de marketing ervan kan beter. Als je deze campagne kunt doorzetten kan er zeker wat verbeteren in Duitsland.”


 

Zeven basisprincipes

Begin dit jaar werden zeven basisprincipes van de Nederlandse voedingstuinbouw geïntroduceerd op basis van een uitvoerige analyse van het productieproces. Principes die in dit proces verankerd zijn door toetsing, kennisdeling en technologie. Veiligheid, vakmanschap, versheid, duurzaamheid, natuurlijkheid, beschikbaarheid en smaak vormen door de keten heen de basis voor een goed product; van gewasontwikkeling tot teelt, van handel tot de aankoop door de consument.
 

Sectorbrede deelname aan Obst & Gemüse.NL

Om de herkenbaarheid in het winkelschap te vergroten werd afgelopen jaar parallel aan de vruchtgroentencampagne het nieuwe.NL label geïntroduceerd die ketenkwaliteit van de Nederlandse producten onderstreept en transparant maakt. Dit label fungeert in de imagocampagne vruchtgroenten als betrouwbare afzender. Inmiddels hebben dit jaar bijna alle gezaghebbende partijen de licentieovereenkomst ondertekend, waarmee zij aangeven dat zij over alle strenge Europese en handelskwaliteitssystemen (o.a. Global Gap, BRC, QS etc.) beschikken. Zij mogen daarmee het oranjekleurig ‘.NL-label’ op hun verpakkingen voeren. Gelicenseerd zijn FresQ, Versdirect.NL, Best Growers Benelux, Prominent, Greenco, TastyTom, Cocktailqueen, Zon Fruit & Vegetables en Nedalpac. Op basis van de wens van The Greenery wordt momenteel door DPA en GroentenFruit Bureau gekeken om naast de proceskwaliteitsborging zoals die reeds bestaat ook een productkwaliteitsborging van Nederlandse vruchtgroenten te realiseren. Deze extra borging zal gekoppeld worden aan de zeven principes van het label Obst&Gemüse.NL.
 

Nieuwe vruchtgroentencampagne ‘Van bekend naar bemind’

Komende donderdag wordt een nieuw plan ter verdere verbetering van het Nederlands imago in Duitsland besproken in de sectorcommissie Groenten en Fruit van het Productschap Tuinbouw. Een plan dat is opgesteld in nauwe samenwerking met de Nederlandse telersverenigingen en handelsorganisaties. Duitsland deskundige en nieuwe Directeur International van GroentenFruit Bureau Jochem Wolthuis: “De afgelopen jaren is een stevig fundament gelegd voor meer bekendheid en een correct beeld van onze sector in de belangrijkste afzetmarkt van ons land. Daarbij is kennisoverdracht een belangrijke component. Met de nieuwe campagne willen we ervoor zorgen dat de Duitser het Nederlands product weer in het hart kan sluiten en waarde gaat hechten aan de producten uit het nabije buurland!”
 

Enkele reacties:

Theo Ammerlaan, voorzitter coöperatie Coforta en voorzitter van de stuurgroep vruchtgroenten: ”Ik ben voorstander van een vervolg van de Imago vruchtgroentencampagne.”
Arnold Reijers, voorzitter DPA marketeers namens de DPA marketeersgroep: “We onderschrijven de doelen en strategische aanpak van het promotieplan Imago vruchtgroenten 2011-2013.”
Dick Oosthoek, voorzitter telercoöperatie Versdirect.NL: “De campagne wekt positieve ontwikkeling op; dat moet worden voortgezet.”
Ad Klaassen, secretaris Dutch Produce Association: “Dit project moeten we doorzetten.”
Nico van Dijk, oudvoorzitter BGB: “De echte ‘oogst’ op dit gebied moet nog komen, daarvoor moet je de campagne doorzetten.”
Erik Vollebregt, bestuurslid telersvereniging FresQ: “Je bent goed aan het.NL concept begonnen, daar moeten we mee doorgaan om het nog beter neer te kunnen zetten.”
 

Resultaten vruchtgroentencampagne 2010

Nederlandse vruchtgroenten waren deze zomer volop onder de aandacht tijdens diverse grote evenementen in Duitsland. Zo reisde het inmiddels bekende ‘Geschmackshaus’ naar Berlijn, Düsseldorf en Siegen en was de Nederlandse tafel van 20x2 meter met verse vruchtgroenten tijdens het eenmalige evenement Still Leben A40 hét gesprek van de dag. Nieuw was de ‘100% Reif für Genuss Show’ met de in Duitsland zeer bekende quizmaster Harry Wijnvoord. Een show waarin bezoekers live vragen beantwoordden over de Nederlandse teelt van vruchtgroenten met als inzet drie maanden lang gratis vruchtgroenten voor een goed doel naar keuze. Tevens werd online de vruchtgroentenpromotie voor het eerst vermarkt door middel van een Google addwords campagne.
 
De imago vruchtgroentencampagne 2010 kende een structurele samenwerking met het Nederlands generaalconsulaat in Düsseldorf en de Landbouwraad in Berlijn. Dit resulteerde in gezamenlijke activiteiten op Still-Leben A40 (Duitse snelweg), Siegen Pulsiert en de Grüne Woche. Ook op politiek vlak stonden de vruchtgroenten volop in de belangstelling. Zo werd onder meer aan de Duitse minister van Landbouw Ilse Aigner en de nieuwe Minister-President van Noordrijn-Westfalen Hannelore Kraft persoonlijk een uniek porseleinen groentecollier overhandigd.
 
Primaire focus lag dit jaar op PR evenementen en online promotie met als resultaat het bereiken van meer dan 10 miljoen Duitsers via de media en ruim drie miljoen Duitsers door de presentaties op de evenementen zelf. Ook online werden successen geboekt. Door middel van een Google addwords campagne, nieuwe content in de vorm van een online magazine, films, nieuwsbrieven, receptendatabank, mediaservice, foto- acties tijdens de evenementen en het introduceren van een Duitstalige veggipedia scoort de website www.obstundgemuese.nl momenteel 30.000 unieke bezoekers per maand.
Publicatiedatum: