Belgische consument koopt voeding op basis van prijs
De geur, eerbied voor het milieu, eerbied voor de eerlijke handel en voor het dierenwelzijn, de afwezigheid van additieven, eerbied voor de werkomstandigheden, het uitzicht, de samenstelling en het niet gebruiken van genetisch gemodificeerde organismen vinden 2 op de 3 consumenten belangrijk. Maar in vergelijking met 2009 hechten de consumenten er minder belang aan en grijpen ze meer terug naar fundamentele aspecten als prijs, kwaliteit, versheid en smaak.
De studie toont ook aan dat de consumenten in vergelijking met 2009 veel meer aandacht besteden aan de informatie over en op het product. De interesse voor de ethische productiekosten is groot, terwijl de ethische criteria verwaarloosd worden bij gebrek aan fundamentele criteria.
Vier essentiële elementen spelen een rol bij de keuze van een voedingswinkel: de nabijheid wordt genoemd door 39%, die opteren voor de locatie van een verkooppunt dicht bij het huis of de werkplek van de consument. Op de tweede plaats volgt de prijs, genoemd door 16%. Daarna komen de kwaliteit (12%) en de grootte van het assortiment (18%).
Bron: OIVO