Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Belgische consument koopt voeding op basis van prijs

Voor het negende opeenvolgende jaar heeft het Belgische Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) bestudeerd hoe de consumenten hun producten en hun winkels kiezen. In maart 2010 werden 611 Belgen gedurende een half uur geïnterviewd over hun keuzecriteria. De prijs van de producten, eerbied voor het milieu, de voedselveiligheid en de voedselkwaliteit worden heel belangrijk bij de winkelkeuze. De prijs is het belangrijkste keuzecriterium van de consument. Daarna komen de kwaliteit (24%), de versheid (20%), de smaak (7%) en de samenstelling van een product (7%).

De geur, eerbied voor het milieu, eerbied voor de eerlijke handel en voor het dierenwelzijn, de afwezigheid van additieven, eerbied voor de werkomstandigheden, het uitzicht, de samenstelling en het niet gebruiken van genetisch gemodificeerde organismen vinden 2 op de 3 consumenten belangrijk. Maar in vergelijking met 2009 hechten de consumenten er minder belang aan en grijpen ze meer terug naar fundamentele aspecten als prijs, kwaliteit, versheid en smaak.

De studie toont ook aan dat de consumenten in vergelijking met 2009 veel meer aandacht besteden aan de informatie over en op het product. De interesse voor de ethische productiekosten is groot, terwijl de ethische criteria verwaarloosd worden bij gebrek aan fundamentele criteria.

Vier essentiële elementen spelen een rol bij de keuze van een voedingswinkel: de nabijheid wordt genoemd door 39%, die opteren voor de locatie van een verkooppunt dicht bij het huis of de werkplek van de consument. Op de tweede plaats volgt de prijs, genoemd door 16%. Daarna komen de kwaliteit (12%) en de grootte van het assortiment (18%).

Bron: OIVO
Publicatiedatum: