Meer uitgegeven aan paprika
In de periode van week 1 tot en met 36 hebben Nederlandse consumenten € 57 miljoen uitgegeven aan paprika in Nederlandse supermarkten (excl. Aldi/Lidl). Dit was bijna 18 procent hoger dan in zowel 2009 als in 2008. In de eerste zeven weken van 2010 lag de omzet nog op een vrijwel gelijk niveau als in het voorgaande jaar, maar in de rest van het jaar was de verkoopwaarde wekelijks hoger dan in 2009. Zowel de verkoopomzet van rode paprika als mixpaprika is gestegen. Tot en met week 36 in 2010 komt 38 procent van de supermarktomzet op conto van mixpaprika en is rode paprika goed voor een aandeel van 35 procent. Op afstand volgen de zoete puntpaprika en gele paprika met aandelen van 7 en 6 procent.Aantal acties varieert
De prijzen in Nederlandse supermarkten zijn voor paprika in de afgelopen vier weken vrij stabiel geweest. Zo kostte een kilo mixpaprika bij AH € 3,98 en bij C1000 € 4,40. Wel lagen de winkelprijzen ongeveer € 1 tot € 1,50 per kilo hoger dan in 2009.Het aantal landelijke supermarktacties in Nederland varieert sterk van week tot week. In week 41 is paprika bij vijf supermarkten in actie, terwijl het in week 40 om twee acties ging en in week 39 was er helemaal geen landelijke actie met paprika. In de periode van week 35-41 in 2010 is paprika 19 keer in de aanbieding geweest tegen 15 keer in 2009.
Bron: Marktbeeld Paprika, Productschap Tuinbouw, www.tuinbouw.nl