![](https://www.agf.nl/remote/https/cdn.agf.nl/nieuws/2010/1015/rabo.jpg?preset=ContentFullSmall)
Dirk Duijzer en Julian Santegoeds
"Wel zijn we ons nog meer dan voorheen bewust dat we afzet moeten hebben voor onze producten", vervolgde Santegoeds. Dit seizoen koos het paprikabedrijf bewust voor een kwaliteitsras, waarmee weliswaar lagere producties worden gehaald. "Doordat we verbonden zijn aan een afzetorganisatie moeten we als groot bedrijf binnen een collectief opereren. Dat wringt weleens. Toch zien we dat onze afzetorganisatie hierin beweegt. We willen als bedrijf graag een 'gezicht' zijn voor de retailer. Maar dat realiseer je niet in het eerste jaar. Ik hoop dat de Rabobank ons die ruimte geeft om die weg in te slaan. Men krijgt weleens het gevoel dat Rabobank een sectorbeleid voert. Zo zijn de solvabiliteitseisen van nieuwbouw dusdanig hoger het overnemen van een bestaand bedrijf", hield Santegoeds de Rabo-topman voor.
Duijzer blikte op zijn beurt terug naar de jaren 2004 tot 2008 waarin de bank grote volumes heeft gefinancierd. "We hebben gezien dat dit een weg is, die we niet willen voortzetten. We kijken nu naar andere aspecten dan kilo's. Zo vinden we duurzaamheid veel belangrijker dan je dood concurreren op de vierkante meter. Daarom hebben we ook een aardwarmtefonds opgericht." Overigens verdedigde Duijzer het beleid van schaalvergroting in de genoemde jaren wel. "Door de investeringen is het kassenbestand en energiebeleid gemoderniseerd. Als dat bestand ouder was, had Nederland niet zo'n positie gehad als het nu wel heeft. Maar bedrijven die willen nieuwbouwen moeten nu een buffer hebben, anders krijgen we elke twee jaar een crisis."
Duijzer riep tenslotte telersverenigingen op om afspraken met de markt te maken, bijvoorbeeld in een franchise-model. "Telersverenigingen die alleen gericht zijn op het binnenschuiven van GMO-subsidies, en die zijn er in het verleden geweest, hebben totaal geen meerwaarde!"