Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Anneke Ammerlaan: "Waarde product wordt volledig teniet gedaan"

"Arjan Hagoort: "Stijgende verkopen door verpakte groenten en fruit"

Tholen - Tijdens de Horti Fair ontspon zich gisteren een interessant debat over het verkopen van verpakte of onverpakte groenten en fruit. Volgens trendwatcher Anneke Ammerlaan wordt de waarde van 'levende' producten als groenten en fruit door de supermarkten volledig teniet gedaan door al die verpakkingen en krijgen agf-producten bij veel retailers dezelfde behandeling als een pak muesli. "Bij veel verpakte groenten en fruit, zie je geen product meer, maar licht en schittering."


Arjan Hagoort (links) in debat met Anneke Ammerlaan (rechts)

Arjan Hagoort van Sharp Interpack was het daar niet mee eens. Hij noemde de betere hygiëne, langere houdbaarheid en betere verkopen van verpakte groenten en fruit als de belangrijkste argumenten. "Vers product heeft nou eenmaal met een houdbaarheid te maken en die houdbaarheid neemt toe als het product verpakt is", vertelde Arjan.

Volgens Ammerlaan werkt houdbaarheid alleen maar verspilling in de hand. Zelf is ze precies op gaan schrijven wat ze eet en hoeveel groenten ze nodig heeft. "Eens in de twee dagen ga ik bij de groenteman langs. Ik heb elke dag een vers product en totaal geen verspilling meer." Waarop Hagoort reageerde. "Dat kan als je veel tijd hebt, maar ons product moet ook de grens over!"

Ook praktisch is het niet altijd mogelijk om niet te verpakken, vervolgde Hagoort. "Een aantal producten leent zich er voor om onverpakt te verkopen, maar bij zachtfruit wordt dat bijvoorbeeld lastig. Hoe krijg je een aardbei onverpakt van het veld?" Wel vindt Hagoort dat de consumenten de keuze moeten hebben voor zowel verpakte als onverpakte groenten in het schap.

"Bij Tesco zijn de verkopen van groenten en fruit met 28% toegenomen, sinds de producten werden verpakt. Daarbij is derving essentieel en cruciaal voor de kostprijs", vervolgde Hagoort. Zijn opponente toonde zich niet echt onder de indruk van de supermarkten. "Retailers zijn per definitie niet geïnteresseerd in het product an sich en zijn een logistiek doorgeefluik geworden waarbij de vraag is hoe ze het product de winkel in- en uitkrijgen."