Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
debat Cor van der Kaaij vs Drees-Peter van den Bosch

Niche of niet



Tholen - Cor van der Kaaij en Drees Peter van den Bosch van Willem & Drees kruisten tijdens de Horti Fair de degens over local-for-local. Van der Kaaij vond teeltbedrijf Thanet Earth in het Verenigd Koninkrijk absoluut 'local-for-local'. Van den Bosch probeerde local-for-local breder te zien dat mensen, namelijk dat mensen als tegenreactie op de globalisering, zich willen verbinden met eten.

Volgens Van der Kaaij richt zijn bedrijf zich op in het Verenigd Koninkrijk op niche-markten, maar daar was Van den Bosch het niet mee eens. "Als je miljoenen kilo's per week levert in het land van herkomst, belever je geen niche-markten. Dan zouden bijna alle teelten in Nederland niche-teelten zijn. Wij doen wel niche en verzorgen nu zo'n 4 tot 5% van de agf-afdeling in sommige schappen. Dat moet op termijn 10% worden op landelijke schaal." Van der Kaaij bleef echter volhouden: "Wij doen gewoon niche in het groot!" Een gezicht van de Kaaij-broers op het etiket heeft zijn bedrijf nog niet. "Maar als het nodig is, stel ik me beschikbaar", grapte Cor.

Transparant prijsbeleid

Van den Bosch vond het goed als een teler meerdere afzetkanalen heeft om te beleveren. "Bij de meeste verenigingen geldt een leveringsplicht, maar we hebben nu met de meeste partijen afspraken kunnen maken om de facturen via hen te laten verlopen." Willem & Drees zijn richting hun telers uiterst transparant in de prijsgegevens. Zo krijgen de telers te zien wat zij krijgen betaald, maar ook voor hoeveel geld hun product aan de retailer wordt verkocht. "Er is veel onnodig wantrouwen en op die manier kun je de teler meenemen in het prijsverhaal", vertelde van Den Bosch.

Van der Kaaij riep de Nederlandse supermarkten tenslotte nog op om Nederlandse producten in het schap te leggen. "Met de belichte teelt kan dat bij de glasgroenten nagenoeg jaarrond en te vaak zie ik dat het niet gebeurt." Overigens vertelde Van der Kaaij dit 'kunstje' alleen bij tomaten te kunnen flikken. "Elke dag moet je leeg zijn en dat kan ik alleen bij tomaten en niet bij paprika's of komkommers, waar iedereen de 40'ers wil hebben. Bij ons komt elke tros die het eerst geoogst wordt, als eerste in de verpakking."