REO Veiling liet witloof in de winkel onderzoeken

In opdracht van de REO Veiling onderzocht het POVLT van Beitem gedurende een jaar de kwaliteit en de presentatie van witloof in de winkelrekken. De onderzoekers stelden bij alle bezochte winkelketens vast dat de presentatie in de winter heel wat beter is dan in de zomer. Op het vlak van de kwaliteit werden vooral problemen met groenverkleuring genoteerd.


Grote verschillen

De witlooftelers leveren een kwaliteitsproduct in de REO Veiling af. Komt het kwalitatieve versproduct ook in de winkelrekken helemaal tot haar recht? In opdracht van de REO Veiling zocht het POVLT van Beitem naar een antwoord op deze belangrijke vraag. Anonieme onderzoekers waren tussen mei 2009 en juni 2010 op pad in vijf verschillende regio’s in West- en Oost- Vlaanderen. Ze hielden er bij alle grote winkelketens het witloof scherp in het oog. Iedere week was een andere regio aan de beurt zodat om de vijf weken dezelfde regio en winkels werden bezocht. Bij elk plaatsbezoek werd gelet op het soort verpakking, het type, de kwaliteit en de algemene presentatie van het witloof in de winkelrekken.

Het eindrapport leert dat de resultaten voor elk van deze vier onderzoekscriteria sterk verschillen naargelang de winkelketen. "De harddiscounters presenteren alleen witloof afkomstig van hydrocultuur en in een verpakking van 500 gram. Bij de andere winkelketens is het aanbod opmerkelijk ruimer. De consument kan er kiezen tussen hydro, grond of biologisch witloof en roodlof in allerhande verpakkingen. Het merendeel van het witloof is afkomstig uit ons land. Vooral bij de harddiscounters stelden we soms vast dat het witloof uit Frankrijk of Nederland kwam", analyseert Tania De Marez van POVLT Beitem. "De algemene presentatie van het witloof kon ons inziens beter in een kwart tot meer dan de helft van onze winkelbezoeken. Dat was zeker het geval bij de harddiscounters waar het witloof niet in een koeltoog wordt bewaard. Het viel ons bovendien op dat bij alle winkelketens de presentatie in de zomer (april-september) heel wat minder was dan in de winter (oktober-maart)."

Groenverkleuring

"Op het vlak van kwaliteit constateerden we vooral problemen met groenverkleuring. We stelden de problemen vast in de helft van de beoordelingen. In 15 procent van de gevallen was zelfs meer dan driekwart van de kroppen verkleurd", weet Inge Mestdagh van POVLT Beitem. “De problemen met groenverkleuring waren in de zomer meer zichtbaar dan in de winter. Dit fenomeen heeft onder andere te maken met de tragere rotatie van het product tijdens de zomer en het niet gekoeld bewaren. In een derde van de gevallen vonden we witloof REO Veiling liet witloof in de winkel onderzoeken met roodverkleuring of bruinrand terug. We noteerden ook op deze punten grote verschillen tussen de bezochte winkelketens. Voor bruinrand was de toestand in de zomer slechter dan in de winter. We zagen gelukkig heel weinig witloof met rotte plekken in de winkelrekken liggen. We stelden tevens zelden beschadigingen aan het witloof vast. Beschadiging kwam hoofdzakelijk voor bij witloof dat los werd verkocht en dus op plaatsen waar de klant vrij grabbelde in de koopwaar.” Een optimale kwaliteit en mooie presentatie helpen de consument te overtuigen om witloof mee te nemen in het winkelkarretje. Het onderzoek van het POVLT Beitem concludeert dat de harddiscounters over de ganse lijn minder goed scoren dan de andere winkelketens. Alleen beschadiging komt er minder voor omdat alle witloof in kleine verpakking wordt verkocht.

Bron: REO Actueel

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven