De Portugese food retailsector is in handen van vijf grote spelers die 51 procent van de markt domineren. Vijf jaar geleden was dit aandeel nog 42 procent. Volgens de analyse van Barclays Capital (BarCap) is er echter nog steeds plaats voor nieuwe ondernemers. De vijf grote spelers zijn Sonae, Jerónimo Martins, groep Os Mosqueteiros, Auchan en Schwarz Group. Binnen de sector hebben deze bedrijven weinig te vrezen, aangezien er op de markt veel kleine handelaars opereren. Binnen Europa heeft Portugal het grootste aandeel aan kleine retailers.

Portugal wordt gedomineerd door hypermarkten (43 procent van de markt). Deze hypermarkten worden gekenmerkt door het feit dat ze naast voedingswaren onder meer ook huishoudelijke artikelen verkopen. Daarnaast bezitten supermarkten (19 procent), gespecialiseerde winkels (16 procent), discountwinkels (11 procent) en de traditionele handel (6 procent) een aandeel in de markt.

Er is in Portugal één hypermarkt op gemiddeld 140.000 Portugezen en gemiddeld één supermarkt op ruim 3.300 Portugezen. Om op het Europese gemiddelde te komen is er in theorie nog ruimte op de Portugese markt voor 117 hypermarkten en 1.875 supermarkten en discountwinkels. Hypermarkten mogen in de toekomst langer open blijven. Gemeenten mogen dan namelijk zelf de openingstijden voor de hypermarkten bepalen.

Bron: NL EVD Internationaal