Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Roveg eerste officiële gebruiker CLIENT Export

Begin deze week zijn in Waddinxveen de eerste officiƫle Fyto- en Kwaliteitscontrole-certificaten in de agf-sector afgegeven met behulp van CLIENT Export. Dit gebeurde bij handelsbedrijf Roveg. Hiermee is het startsein gegeven voor digitale aangifte. Roveg neemt deel aan een pilot, binnen afzienbare tijd staat digitale aangifte voor iedereen open.

December 2009 ondertekenden vertegenwoordigers van LNV, Frugi Venta, VGB en KCB een Memorandum of Understanding waarin afspraken werden gemaakt om CLIENT Export in de lucht te krijgen. Frank Jan van der Valk, programmamanager van CLIENT Export, sprak in het pand van Roveg zijn waardering uit over hetgeen de afgelopen negen maanden is bereikt: van plan naar implementatie binnen het bedrijfsleven.

Uniek nummer

Afgevaardigden van het KCB en het programmabureau CLIENT Export, waren afgereisd naar Roveg in Waddinxveen om daar getuige te zijn van de afgifte van de eerste fyto- en kwaliteitscontrolecertificaten. Debbie van den Hoorn van CLIENT leidde de aanwezigen door de betreffende digitale omgeving waar Fred Hillo van Roveg reeds een zending voor Belarus in had aangemaakt. Het betrof een zending met zes verschillende producten. De kwaliteitscontroleur ziet in zijn handcomputer welke producten er gecontroleerd moeten worden. Ter plekke kan hij de inspectielijst uitprinten. Voor iedere aanvraag wordt door de computer een uniek nummer uitgegeven, dit wordt vermeld op de certificaten. Zolang de ontvangende partij nog geen documenten digitaal kan verwerken, wordt er nog wel gewerkt met uitgeprinte formulieren. De winst zit vooral in een betere planning van de werkzaamheden, reductie van de kans op fouten en de mogelijkheid om beter te kunnen registreren. Het systeem is voorzien van een uitgebreide database met daarin voor alle bestemmingen en producten een omschrijving van eisen.

Toekomst

Voor Fred Hillo van Roveg was registratie niet de belangrijkste reden om mee te doen aan de pilot. "We hebben al een groot deel van de processen geautomatiseerd. Wat dat betreft verandert er voor ons niet veel. Maar ik ben er van overtuigd dat digtaliseren en koppeling van informatiestromen de toekomst heeft. Dan ben ik maar liever van het begin af aan betrokken bij het proces. Op die manier kan je ook nog een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het proces." Willem Baljeu, directeur van Frugi Venta, spreekt over een goede ontwikkeling. "Onze sector is gebaat bij een gestroomlijnde logistiek. Koppeling van informatiesystemen kan ons helpen onze internationale concurrentiepositie te behouden of verbeteren. CLIENT Export draagt daar zeker aan bij."

Bron: Frugi Venta
Publicatiedatum: