Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Internet blijft belangrijkste oriëntatiekanaal

Bij 41% van de aankopen wordt vooraf op internet naar informatie gezocht. Internet is daarmee - net als vorig jaar - het meest gebruikte oriëntatiekanaal. Voor het eerst is de informatie van het internet net zo vaak doorslaggevend bij aankopen van consumenten als de informatie van de winkelvloer. Dit blijkt uit de Multichannel Monitor 2010, een onderzoek van Thuiswinkel.org en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD), uitgevoerd door Blauw Research.

Thuiswinkel.org en het HBD onderzochten voor het tweede jaar hoe de Nederlandse consument de verschillende kanalen (winkel, internet, print, telefoon) gebruikt in het oriëntatie- en koopproces van circa dertig productgroepen.

Helft van de Nederlanders oriënteert zich regelmatig op internet
De helft van de Nederlanders gebruikt het internet regelmatig tot vaak bij de aanschaf van producten en diensten. Slechts een op de tien doet dit nooit. Reclamefolders en de website van de aanbieder zijn geraadpleegd bij ruim een vijfde van de aankopen. Bij een op de drie aankopen werden bezoeken aan winkels gebracht om informatie te vergaren. Het internet wordt vooral gebruikt voor prijs- en productinformatie terwijl men in de winkel juist kijkt of het product voldoet aan de persoonlijke wensen.

Winkelklanten blijven winkelklanten

Over het algemeen kopen consumenten die zich alleen in een winkel oriënteren ook daadwerkelijk in een winkel. De overstap naar een aanschaf via het internet is nog beperkt. Van degenen die zich alleen op het internet oriënteren koopt 11% alsnog in een winkel. Men wil dan het product daadwerkelijk kunnen zien. Ook de betalingszekerheid is voor een klein deel van de consumenten reden om naar een winkel te gaan.

Niet aan plaats of tijd gebonden

Voor Wijnand Jongen, directeur van belangenorganisatie Thuiswinkel.org bevestigt het onderzoek de trend dat het belang van internet in het oriëntatie- en aankoopgedrag van consumenten steeds belangrijker wordt. “Als consument wil je steeds vaker, waar en wanneer dan ook, jezelf kunnen oriënteren en tot een aankoop over gaan. Of dat nou in de winkel, achter je computer of op je mobiel gebeurt, maakt de consument steeds minder uit. Wat opvalt is dat de verschuivingen in de richting van internet weliswaar klein zijn, maar veelzeggend. De impact van internet op kijken, kiezen en kopen wordt dan ook steeds groter!”, aldus Jongen.

Keuzestress

Renate de Vree, adviseur onderzoek van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel onderschrijft dat. “Het is een groot voordeel dat je via internet gericht kunt zoeken en een groot aanbod kunt zien. Daartegenover staat dat het wel een stuk lastiger kan worden om uit dat grote aanbod een keuze te maken. Daar kan dus zeker een rol liggen voor de verkoopmedewerkers in de winkel.”

Multichannelmonitor 2010

De resultaten van de multichannelmonitor zijn te downloaden van de sites www.thuiswinkel.org en www.hbd.nl.
Publicatiedatum: