Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fruitconsumptie hoger in noorden, groenten loopt gelijk op

Vlamingen bezoeken vaker speciaalzaken dan Walen

Een gemiddeld Belgisch gezin gaf vorig jaar 5.162 euro uit aan voeding en onderhoudsproducten. Dit bedrag werd verdeeld over 185 winkelbezoeken waardoor het gemiddelde kassaticket per winkelbezoek uitkomt op 27,8 euro. Het aantal winkelbezoeken kende als gevolg van de one-stop-shoppingtrend een continue daling tot 2006. De twee volgende jaren steeg het aantal winkelbezoeken opnieuw om in 2009 weer te dalen.

De stijging van het aantal winkelbezoeken in 2007 en 2008 kwam op het conto van de hard discount en de buurtsupermarkt maar ook de speciaalzaak droeg, vooral in 2008, bij aan deze stijging. Vorig jaar liet de crisis zich vooral voelen bij de lagere inkomens die minder vaak gingen winkelen. De werkloosheid sloeg bij deze bevolkingsgroep het hardst toe. Vooral de hard discount waar de gezinnen uit de lagere inkomensklasse het kerncliënteel zijn, voelde dit aan zijn marktaandeel.
Hard discount verloor vorig jaar 1,1 procentpunt marktaandeel.


Grafiek: Aantal winkelbezoeken en gemiddeld kassaticket


Het gemiddelde kassaticket gaat, in tegenstelling tot het aantal winkelbezoeken, wel in stijgende lijn. Dit gestegen kassaticket compenseerde vorig jaar echter niet volledig het gedaalde aantal winkelbezoeken waardoor het gekochte volume effectief gedaald is. Bij ruim vier op de vijf aankopen ligt er in de korf van de Belgische shopper ook een vers product.

Winkelbezoek verschilt in de twee landsdelen

Dat de Waal en de Vlaming een verschillend consumptiegedrag vertonen is gekend. Minder gekend is dat de Vlaming en de Waal ook een ander winkelgedrag vertonen. Zijn versbudget spendeert de Vlaming tijdens meer winkelbezoeken dan Walen. De gemiddelde Vlaming kocht zijn versproducten in 2009 tijdens 177 winkelbezoeken, de gemiddelde Waal kocht 130 keer verswaren en de Brusselaar slechts 123 keer.
Het grote onderscheid is te verklaren door een verschil in bezochte winkeltypes per gewest. Vlamingen bezoeken vaker speciaalzaken terwijl dit voor Walen praktisch gezien minder interessant is gezien de grotere afstanden. Zij shoppen dus meer in hyper- en supermarkten waar ze meteen een breed versaanbod krijgen.


Grafiek: Index distributiekanalen binnen versmarkt

De Waal en de Vlaming vertonen niet enkel een verschillend winkelgedrag. Binnen de versmarkt heeft de doorsnee Waal andere voorkeuren dan zijn landgenoot uit Vlaanderen. Aardappelen zijn in beide landshelften even geliefd als maaltijdbegeleider. In de categorie fruit ligt het totale verbruik merkelijk hoger in het noorden. Het totale groenteverbruik daarentegen loopt vrij gelijk, maar met sterk verschillende voorkeuren voor de diverse soorten. Sla, aubergines, courgettes en artisjokken zijn bijvoorbeeld meer geliefd bij de Franstaligen. Vlamingen houden dan weer meer van paprika’s, asperges en diverse uitheemse groenten en kiezen ook vaker voor convenience producten zoals gemengde groentepakketten, diepvriesgroenten en groentesalades.

Bron: In-co
Publicatiedatum: