Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groente trekt klant supermarkt in

In supermarkten staan de schappen met verse groenten steevast vooraan in de winkel. Dat lijkt niet toevallig. Negen van de tien mensen die de winkel binnengaan, is van plan verse groente te kopen. Van hen beslist de helft pas in de winkel welke groente wordt gekocht. Daarop worden veelal de andere aankopen, vlees, vis of kip en pasta of rijst, afgestemd, blijkt uit onderzoek door het Productschap Tuinbouw.



Mensen werd bij binnenkomst van de winkel gevraagd wat ze wilden kopen. Bij de uitgang werd gekeken wat er in het karretje lag. Om het koopgedrag van consumenten te beïnvloeden, willen supermarkten weten hoe dat gedrag er uitziet. Het onderzoek past in de campagne om Nederlanders aan te zetten tot het eten van 2 ons groente per dag en twee stuks fruit.

De klanten gaan ervan uit dat je groente beter niet kunt bewaren en dat is een reden om vaker naar de winkel te gaan. Bij fruit gaat men er veelal van uit dat dit wel wat langer op de schaal kan liggen. Bij groente en fruit gaat het niet om een impulsaankoop, aldus de onderzoekers.

Wel komt het voor dat de klant op de winkelvloer besluit om wat extra bij te kopen. Bij groenten is dan de prijs meer van belang dan bij fruit. Bij fruit is 'acute trek' een reden om wat extra te kopen en dan is vooral van belang of dat fruit er aanlokkelijk uit ziet.

Dat weten de onderzoekers onder meer doordat ze een aantal klanten vroegen om een speciale camerabril op te zetten. Daaruit bleek dat bij de aankoop van groenten de ogen 36 seconden over het schap gaan en dat de aankoop van fruit 83 seconden in beslag neemt.

Bron: Productschap Tuinbouw
Publicatiedatum: