
Het is duidelijk dat verse producten een hoge prioriteit hebben bij de consumenten en dat de aankopen niet direct prijsafhankelijk zijn. Volgens het rapport was de stijging van de fruitverkopen niet zo sterk als van groenten, ondanks de relatief geringere prijsverhoging Het complete rapport kan worden gedownload op www.unitedfresh.org.
Bij uien werd een volume winst van 0,6% gerealiseerd, ondanks een prijsstijging van 41,9% en bij citrus steeg de prijs 16%, maar nam het volume ook toe met 2,7%. De groente omzet steeg met 6,6% en de prijzen met 4,7%. Ook tomaten en paprika’s droegen sterk bij aan de verkoop.
Het rapport suggereert dat verse producten de andere categorieën levensmiddelen bij de supermarkten overtreffen, maar het is niet duidelijk waarom, aldus Neil Stern, partner en analist bij adviesbureau McMillan Doolittle LLP in Chicago. Stern merkt verder op dat over het geheel genomen de grote Amerikaanse winkelketens weinig of geen omzet groei verwachten en door de hoge werkeloosheid houden de consumenten hun budget in de gaten. Dat bij de versproducten verhogingen voorkomen is een beetje verrassend, zei Stern, gezien het feit dat in de totale branche een terugval te zien was, zoals bleek door de aanhoudende slechte cijfers die de meeste grote spelers bekend maken.