Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
retailtrends gunstig voor telers

VS: Stijgende agf-verkoop in tweede kwartaal

Tholen – De geregistreerde verkopen van groenten en fruit laten een verhoogde omzet zien, zowel in volume als in waarde, in het 2e kwartaal van 2010, aldus de bekendmaking van het kwartaalrapport van de United Fresh Foundation. Ondanks de hogere prijzen stegen de volumes van de belangrijkste producten volgens het rapport, een samenwerking tussen het in Washington D.C. gevestigde United Fresh, the Coral Gables, de in Florida gevestigde Del Monte Fresh Produce en de in West Dundee (Illinois) gevestigde Perishables Group.



Het is duidelijk dat verse producten een hoge prioriteit hebben bij de consumenten en dat de aankopen niet direct prijsafhankelijk zijn. Volgens het rapport was de stijging van de fruitverkopen niet zo sterk als van groenten, ondanks de relatief geringere prijsverhoging Het complete rapport kan worden gedownload op www.unitedfresh.org.

Bij uien werd een volume winst van 0,6% gerealiseerd, ondanks een prijsstijging van 41,9% en bij citrus steeg de prijs 16%, maar nam het volume ook toe met 2,7%. De groente omzet steeg met 6,6% en de prijzen met 4,7%. Ook tomaten en paprika’s droegen sterk bij aan de verkoop.

Het rapport suggereert dat verse producten de andere categorieën levensmiddelen bij de supermarkten overtreffen, maar het is niet duidelijk waarom, aldus Neil Stern, partner en analist bij adviesbureau McMillan Doolittle LLP in Chicago. Stern merkt verder op dat over het geheel genomen de grote Amerikaanse winkelketens weinig of geen omzet groei verwachten en door de hoge werkeloosheid houden de consumenten hun budget in de gaten. Dat bij de versproducten verhogingen voorkomen is een beetje verrassend, zei Stern, gezien het feit dat in de totale branche een terugval te zien was, zoals bleek door de aanhoudende slechte cijfers die de meeste grote spelers bekend maken.