Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Barry Zuiderwijk en Edwin Schouten van H.Z. Transport:

"Geconditioneerd vervoer per spoor heeft veel potentie"

Tholen - H.Z. Transport is al meer dan 25 jaar actief in koel- en vriestransport door heel Europa. Het bedrijf is opgericht door de opa van de huidige eigenaar Hans Zuiderwijk en met zoon Barry en dochter Audrey is inmiddels al de vierde generatie in het bedrijf werkzaam. "Van origine zijn we echt een Westlands bedrijf. In de groenten en fruit zijn we groot geworden en nog altijd vormt de AGF-sector een vrij grote tak voor ons met dagelijkse groupagevertrekken naar Italië, Oostenrijk, Hongarije en Polen. Daarnaast rijden wij met complete AGF-vrachten door geheel Europa", vertelt logistiek directeur Edwin Schouten.



De laatste decennia heeft de H.Z. Transport Group een flinke groei doorgemaakt. Met distributiecentra in Maasdijk (5.000 pallets), het Poolse Kamienica (28.000 pallets) en het Oostenrijkse Pichl (2.500 pallets) verzorgt de groep de volledige supply chain van gerenommeerde klanten door heel Europa. Momenteel omvat het wagenpark 190 vrachtwagens, 240 trailers en 60 containers (45 ft).

Alle trucks - voor 90% van het merk DAF - zijn uitgerust met satellieten en boordcomputers. Als één van de eerste transportbedrijven startte H.Z. Transport destijds met communicatie via de satelliet. "De oudste hebben we in het begin van de jaren '90 al aangeschaft en daar wordt nu nog mee gewerkt. Deze zijn niet kapot te krijgen", vertelt Edwin.

Ruim drie jaar terug zette het transportbedrijf de eerste stappen op het gebied van intermodaal vervoer per spoor. De containers zijn voorzien van een diesel/elektric aggregaat waardoor een gesloten koelcircuit wordt gegarandeerd. Via de speciale tracking- en tracingapparatuur volgt de planningsafdeling iedere container nauwkeurig op de Europese corridors waarbij de temperatuur van de goederen online wordt gecontroleerd. "Met name voor het transport van producten als hardfruit, aardappelen en uien is het vervoer per spoor erg geschikt", vertelt Barry Zuiderwijk.



"Er is duidelijk een markt voor reefercontainers die dezelfde functionaliteit hebben als gewone trailers. Momenteel richten we ons met het geconditioneerd vervoer per spoor met name op Italië, Oostenrijk en Polen omdat deze landen een goede, betrouwbare railverbinding hebben", vertelt Barry. "Wij nemen de volledige coördinatie in handen vanaf het laadadres tot het losadres. Zowel het voortransport, railverkeer, als het natransport en eventueel crossdocking vindt plaats onder onze regie. Daar krijgt de klant dan ook één factuur voor."

"Grote voordelen van vervoer over spoor zijn de milieubesparing, CO2-reductie en het toegestane gewicht. Per shipment is er tot 15% meer gewicht toegestaan, in totaal 25 ton lading", vervolgt Edwin. "De oorspronkelijke sceptische houding ten opzichte van vervoer per spoor is nu duidelijk aan het veranderen. Wij zien een groeiende markt voor het intermodale temperatuurgecontroleerde verkeer en in combinatie met onze mogelijkheden om expressvrachten over de weg aan te bieden kunnen wij een totaalconcept aan de klant aanbieden waarbij de service gegarandeerd is."

Voor meer informatie:
Edwin Schouten / Barry Zuiderwijk
H.Z. Transport Group
Transportweg 61
2676 LM Maasdijk
Tel: 0174-525599
www.hztransport.com