Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Productie, uitvoer en consumentenaankoop Nederlandse witlof blijft gelijk
Tweederde afzet Hollandse witlof op binnenlandse markt
Witlof staat in Nederland op de zesde plaats van meest gekochte verse groenten. Het is vooral een populaire groente onder ouderen, terwijl jongeren minder enthousiast zijn. Na Frankrijk is Nederland het belangrijkste productieland van witlof. De rol van Franse witlof in de Europese Unie is in de afgelopen vijf jaar afgenomen. Dit blijkt uit de Product-Info Witlof van het PT.
Tweederde afzet binnenland
De Nederlandse productie van witlof was in de afgelopen drie jaar vrij stabiel rond 55 miljoen kilo. In zowel 2008 als 2009 viel de telersprijs met 60 cent per kilo laag uit. Tweederde van de productie wordt op de binnenlandse markt afgezet. De uitvoer is vooral op Italië en Duitsland gericht. Hierna volgt op afstand uitvoer naar Frankrijk, België en Zwitserland. De sterkste groei valt te zien op Italië, terwijl de uitvoer naar Duitsland is gedaald. De totale uitvoer van witlof uit Nederland bedroeg 18 miljoen kilo in 2009. Dit was iets minder dan in het voorgaande jaar. In de eerste helft van 2010 week de totale uitvoer van witlof uit Nederland weinig af van die in 2009.
Alleenstaanden kopen minder
Een Nederlands huishouden kocht in 2009 gemiddeld 4,2 kilo. Dit is duidelijk lager dan de 6,3 kilo die een Belgisch huishouden kocht, maar veel meer dan de 0,6 kilo die een huishouden in Duitsland in de boodschappentas liet glijden. De aankoop door Nederlandse huishoudens was in 2009 even hoog ten opzichte van het voorgaande jaar. Het percentage huishoudens dat witlof koopt is vrijwel onveranderd rond 70 procent. Het is een veel gekochte groente onder gepensioneerden. Bijna 9 op de 10 huishoudens met gepensioneerden koopt witlof. In de afgelopen vijf jaar zijn het vooral de alleenstaanden, zowel jonge alleenstaanden tot 40 jr als 40 tot 65 jarigen, die minder witlof zijn gaan kopen.
Meer supermarktacties in 2010
Bijna 90 procent van de huishoudelijke aankoop van witlof in Nederland vindt plaats bij het supermarktkanaal. In de eerste helft van 2010 zijn er ruim 15 procent meer landelijke supermarktacties met witlof geweest dan een jaar terug. Vooral formules als Golff, Jan Linders en Dekamarkt hebben meer actie gevoerd dan in 2009.
Wilt u meer weten?
Voor meer informatie over het project "Product-Info witlof" (PT 2010-59) kunt u contact opnemen met Wilco van den Berg, w.vandenberg@tuinbouw.nl. Rapporten zijn voor sectorgenoten, via MijnPT, gratis te downloaden, of aan te vragen bij John Claassen via telefoonnummer 079 - 34 70 633 of per e-mail j.claassen@tuinbouw.nl.