Hoe zit het nu met de wettelijke aansprakelijkheid als een gast een allergische reactie krijgt? Raoul Meester van Meester Advocaten in Amsterdam, gespecialiseerd in horecarecht, laat weten dat er juridisch niet veel aan de hand lijkt zolang een gast niet kenbaar maakt allergisch te zijn. Het lijkt onredelijk om op voorhand van de bediening te verwachten dat ze gasten naar allergieën vraagt.
Zodra een gast vertelt dat hij bijvoorbeeld glutenvrij wenst te eten, is het belangrijk goed te communiceren. Het horeca-advocatenkantoor laat weten dat het verstandig is bij het serveren geen volledige toezeggingen te doen aan gasten over de aanwezigheid van allergische bestanddelen. Het is beter te communiceren dat u die garantie niet voor 100 procent kunt geven.
Waarschuwing
Laat de gast, als die er naar informeert, daarom weten dat er altijd een spoor van een allergeen aanwezig kan zijn. In principe kan een gast met een glutenintolerantie prima uit de voeten met een portie frites. Maar ook daar kan altijd een kruimeltje paneer in terecht komen.Wie nog meer op safe wil spelen, kan beter een stap verder gaan. Wanneer in veel ingrediënten allergische stoffen zitten, is het verstandig dit expliciet te vermelden op de menukaart, zo adviseert het advocatenkantoor. Denk aan een 'disclaimer' tekst, zoals die ook op etiketten van voedingsmiddelen is te zien: 'Deze gerechten kunnen sporen/resten van noot c.q. meel etc. bevatten'. Zo verkleint u de kans op een aansprakelijkheidsstelling. Ook spoort u gasten aan op voorhand hun allergie te melden.
Producten die en allergische reactie kunnen oproepen zijn o.a.: eieren, gluten, lactose (melksuiker), lupine (peulvruchten), melk, mosterd, noten (schaalvruchten), pinda's (aardnoten), schaaldieren, selderij, sesam, soja, sulfiet, vis en weekdieren.
Bron: Misset Horeca