Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groot voedingslabel in één kleur trekt de meeste aandacht

Onderzoek van Svetlana Bialkova en Hans van Trijp van de vakgroep Marketing en Consumentengedrag van de Wageningen Universiteit wijst uit dat de aandacht van consumenten voor voedingslabels door een aantal factoren wordt bepaald. Het label wordt sneller en nauwkeuriger opgemerkt wanneer het groot en in één kleur wordt weergegeven. Ook is het een voordeel wanneer de plek, waar de informatie op de verpakking is te vinden, niet verandert. De onderzoekers publiceerden over hun onderzoek in het wetenschappelijk tijdschrift Food Quality and Preference.

Bialkova en Van Trijp keken naar verschillende facetten die de aandacht die een label trekt zouden kunnen bepalen. Er werd onder meer gekeken naar grootte, enkelkleurige of meerkleurige labels, twee labels in plaats van één, een vaste locatie van het label op de verpakking en het gebruik van hetzelfde label bij meerdere blootstellingen.

Aan het onderzoek werd meegewerkt door 24 deelnemers met een normaal zicht of gecorrigeerd-tot-normaal zicht die in staat waren alle kleuren te zien. Ze werden gevraagd op de verpakking het label met daarop de voedingswaarden te vinden. Verder moesten ze zien of er twee labels werden gebruikt. Met het drukken op knoppen dienden deelnemers zo snel mogelijk vragen over de labels te beantwoorden.

bron: Food Quality and Preference
Publicatiedatum: