De studie bekijkt de internationalisering van het Europese mkb en benoemt de belangrijkste belemmeringen en voordelen daarbij. Het gaat om een onderzoek onder 9.480 mkb-bedrijven in 33 Europese landen. De belangrijkste uitkomsten:
- 25% van de Europese mkb-bedrijven exporteerde in de laatste 3 jaar (In Nederland is dit 33%).
- Internationaal actieve mkb-bedrijven creëren meer banen: 7% werkgelegenheidsgroei tegenover 1% bij mkb-bedrijven zonder internationale activiteiten.
- Internationaal actieve mkb-bedrijven zijn innovatiever: 26% introduceerde nieuwe producten of diensten in hun land tegenover 8% bij bedrijven zonder internationale activiteiten
- Publieke ondersteuning wordt grotendeels niet opgemerkt. Slechts 16% van de bedrijven kent de ondersteuningsprogramma's voor internationalisering en een klein deel daarvan gebruikt ze.
- Europese mkb-bedrijven zijn internationaal actiever dan Amerikaanse en Japanse.
- Vaak starten mkb-bedrijven met internationalisering via import. Mkb-bedrijven die zowel im- als exporteren, zijn tweemaal vaker met import begonnen (39%) dan met export (18%).
Een belangrijke beleidsaanbeveling uit de studie is om het bewustzijn en gebruik van publieke ondersteuningsprogramma's onder het MKB te bevorderen. Het Nederlandse Prepare2Start programma van EZ, grotendeels uitgevoerd door de Kamer van Koophandel, wordt in de Europese studie als goed voorbeeld aangehaald.
Bron: Studie 'Internationalisering van het Europese MKB' (pdf. Engelstalig).