Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Omzetverlies door Carrefour-herstructurering valt mogelijk mee

Aldi opent nog steeds meeste winkels in België

De hard discounter Aldi blijft waar mogelijk winkels in Belgie openen. Ze heeft er nu al 438. Toch wordt het dit jaar een slap jaar met slechts zeven winkelopeningen. "Aldi heeft de afgelopen jaren in een hoog tempo winkels toegevoegd, een beetje in een reactie op de verdere groei van concurrent Lidl", zegt Chris Opdebeeck van Marketing Map over zijn jongste rapport. De jongste zeven jaar waren er maar liefst vijf jaar dat Aldi ongeveer 20 winkels per jaar opende. Ook Lidl bleef in een dergelijk fors tempo winkels openen en neemt dit jaar de kaap van 300.

Bij Colruyt zegt financieel directeur Wim Biesemans dat hij niet graag over aantal winkels spreekt, maar liever over het aantal vierkante meters dat er bijkomt. "Dat situeert zich jaarlijks rond de 10.000 vierkante meter." Dat komt overeen met ongeveer 15 Aldi's. Marketing Map spreekt in zijn rapport over 216 Colruyt-supermarkten, maar Colruyt haalt wel een Nielsen-marktaandeel van 24,01 procent terwijl dat voor Aldi slechts 11,03 procent is. Lidl haalt dan weer slechts de helft van Aldi. De vuistregel lijkt dus dat Aldi minder dan de helft van Colruyt is en Lidl de helft van Aldi.

"Je hebt drie grote groepen in België en in absolute cijfers is Colruyt de grootste want de zelfstandige keten Spar is ook van hen", zegt Opdebeeck. Onder Colruyt is Spar een gezondere keten geworden die her en der ook stadsambities toont. Zo ging een Spar open in het Antwerpse Centraal Station terwijl Colruyt in de Antwerpse binnenstad vrij afwezig is.

Carrefour is een heel dubbelzinnig verhaal. Door de sluiting van winkels en het afstoten van winkels aan Mestdagh verliest Carrefour afgerond 500 miljoen euro of 10 procent van zijn Belgische omzet, maar in de praktijk is het veel genuanceerder. Zegt Opdebeeck: "De winkels die naar Mestdagh gaan, zijn goed voor 200 miljoen euro omzet, maar die blijven de naam Carrefour (Market) houden. De omzet van de winkels die sluiten, wordt voor goed de helft opgevist door andere Carrefour-winkels. Het totale omzetverlies blijft beperkt tot 3 procent."

Opdebeeck baseert zich voor die uitspraak op een onderzoek van de consumentenorganisatie GfK Panel Services. Dat stelt dat ruim de helft van de omzet van de winkels die sluiten, opgevist wordt door vooral winkels door de Carrefour-groep. De overblijvende omzet gaat vooral naar Colruyt, op de hielen gezeten door Delhaize. De reistijden (nabijheid) zijn een determinerende factor, maar ook het klantenprofiel speelt mee, zegt GfK.

Nog opvallend in het rapport van Marketing Map is dat Carrefour straks toch nog de naam kan zijn die het meest opduikt in het straatbeeld. "Als Mestdagh (goed voor afgerond een half miljard euro omzet) al zijn Champion-winkels omzet in Carrefour-winkels, zal je per saldo meer Carrefour-winkels zien dan Aldi's."

Carrefour heeft een sterke basis van zelfstandige winkeliers die zowel formules als Express en GB/Carrefour Market exploiteren. Opdebeeck telt nu 509 zelfstandige winkels van Carrefour en 460 voor Delhaize. "Wellicht dit jaar wordt de omzet van de zelfstandige Delhaizes even belangrijk als die van de geïntegreerde winkels."

Bron: De Standaard
Publicatiedatum: