Duitse journalisten 'begeistert'
Het programma startte donderdag 10 juni om 11.00 uur in Essen. Direct na het vertrek verzorgde P8 een uitgebreide presentatie in de bus. In het kader van het thema duurzaamheid bezochten de journalisten het paprikabedrijf Wijnen BV. Twan Wijnen vertelde tussen de gele paprika’s over zijn bedrijf, de teelt, de automatisering en de WKK. Na een heerlijke paprikasoep met stokbrood in de kantine werd het programma voortgezet in een opkamer van het hotel. Jochem Wolthuis van het GroentenFruit Bureau presenteerde de zeven pluspunten van de Nederlandse voedingstuinbouw onder glas en de daarbij behorende imagocampagne 100% Reif für Genuss. P8 presenteerde vervolgens de promotiecampagne Colourfultaste en de samenhang tussen beide campagnes. Het middagprogramma werd afgesloten met een presentatie van Chris Groot van Enza zaden met als thema veredeling van paprika. ’s Avonds werd het gezelschap door de Duitse chefkok Peter Henzek ontvangen in kookstudio “De Garde” in Helden. De mouwen werden opgestroopt voor het bereiden van een 4 gangen maaltijd met paprika in de hoofdrol.
Vrijdagmorgen werden veiling ZON en Weyers GmbH bezocht. Centraal tijdens deze bezoeken stond het thema “vers van de buren”, ofwel de snelle logistiek van Nederlandse teler naar Duitse retailer. Vervolgens werd het paprikabedrijf Hermans-Walter bezocht waar Wim nog eens haarfijn uit de doeken deed hoe goed een paprika zich thuis voelt in een Nederlandse kas en welke kwaliteit vruchten deze vervolgens produceert. In de sorteerruimte vertelde Markus Huurman van Koppert BV vervolgens hoe de biologische gewasbescherming wordt toegepast in de Nederlandse glastuinbouw.
Het programma eindigde, ruim 24 uur na het vertrek uit Essen, in ijssalon Clevers in Grubbenvorst, meervoudig ijssalon van het jaar. Hier kregen de journalisten de primeur van oranje paprika-ijs aangeboden. Twan Wijnen, Jeu Rutten, Wim en Annette Hermans werden hartelijk bedankt voor hun gastvrijheid en hun inzet om deze persontvangst tot een succes te maken.
Rest de vraag hoe onze Duitse gasten hun bezoek hebben ervaren? Hun antwoord kan het beste als volgt worden samengevat: ze waren begeistert, begeistert voor wat betreft al het goede van paprika, begeistert voor wat betreft de paprikateelt, begeistert voor wat betreft de paprikateler en ook begeistert voor wat betreft de organisatie van hun bezoek. De Nederlandse paprikatelers hopen vervolgens begeistert te zijn van de artikelen die ze hierover gaan schrijven.
Bron: Colourfultaste