- Verdrievoudiging omzet op langere termijn
- Overnames reële optie
- Investering in drukpersen, vouwplak- en stansmachines
Drukkerij de Vries Vouwkartonnage heeft zich als verpakkingsdrukkerij sinds de overname in 1994 door Jan Streppel volledig gericht op het produceren van vouwkartonnages voor de food en de nonfood industrie. Naast de duidelijke keuze inzake de product-marktcombinatie legt de drukkerij zich toe op innovatie en flexibiliteit. Door de prepress-procedure en de productieplanning zo in te richten dat de klant kort voor het aanvangen drukken (circa 24 uur) haar velindeling kan bepalen, scoort de drukkerij hoog bij klanten voor wie het essentieel is dat ze door weers- of marktinvloeden (bijvoorbeeld bij verpakkingen voor ijs of software) op het laatste moment kunnen vaststellen ‘hoeveel’ en van ‘welke soort’ gedrukt moeten
worden.
‘Hierdoor bouwen we een enorme klantloyaliteit op’, zegt directeur Streppel. ‘Los van het feit dat je zo ‘kort’ op de marktvraag zit, is een bijkomend positief facet dat het werkkapitaal (voorraad) gunstig beïnvloed wordt.’ Als één van de eerste vouwkartonnage bedrijven in Nederland heeft de Sneker drukkerij de beschikking over zeskleuren drukpersen met dubbele laktorens. Hiermee worden niet alleen verpakkingen met hoogglans UV-lak geproduceerd, maar ook inline met hoog- en matglans dispersielak.
Forse groeiplannen
Waar andere grafische bedrijven het erg moeilijk hebben, is Drukkerij de Vries gefocust op groei. De plannen voor de komende 2 tot 15 jaar liggen klaar. Er zijn drie lay-outs beschikbaar: één van de huidige situatie, een tussenstap en de situatie zoals die over 10-15 jaar zal zijn waarbij de omzet is verdrievoudigd. De nieuw te kopen machines zijn al in de lay-out getekend. Overal is plaats gemaakt voor nieuwe machines. Een stuk grond ter grootte van een voetbalveld ligt gereed om bebouwd te worden. Zodra dat nodig is, wordt een nieuw magazijn gebouwd.Streppel: "De groeiplannen zijn gebaseerd op deels autonome groei en deels groei door overnames. Dat laatste is natuurlijk afhankelijk van de mogelijkheden in de markt."
Details maken het verschil
Duidelijke keuzes en een uitermate betrouwbare kwaliteit leveren. Dat ziet Streppel als de succesfactoren: ‘De basis van het succes is ook de zeer rationele bedrijfsvoering, waardoor de kostenstructuur waarschijnlijk voorloopt op die van concurrenten.’ Voor een bedrijf als Drukkerij De Vries, één van de grootste kartonnagebedrijven van Nederland, is opleiden van medewerkers cruciaal. Een aantal jaren geleden is de drukkerij uitgeroepen tot het BesteLeerbedrijf van Nederland. Met vakkennis, technische innovatie en flexibiliteit is Drukkerij De Vries Vouwkartonnage uitgegroeid tot een toonaangevende onderneming die ook midden in de economische crisis mooie resultaten behaalde. Nieuws en opinie over economie en financiën.
Voor meer informatie:
Drukkerij De Vries Vouwkartonnage
Lorentzstraat 27
8606 JP Sneek
www.vouwkartonnage.nl