Overeenstemming over indeling van groenten en fruit
Nederlandse AGF-bedrijven en vooral ook de Duitse retail hebben gehamerd op een nieuwe standaard om het proces naar betrouwbare en uniforme informatievoorziening voor de gehele AGF-keten te faciliteren. Het is een voor de sector nieuw instrument, waarmee het handelsproces wereldwijd verder gestandaardiseerd wordt.
Tot voor kort was de GPC-indeling slechts beperkt tot twee groepen groente & fruit, zodat in feite geen bestelgroepen beschikbaar waren voor het handelsproces. Met de nieuwe standaard in de AGF wordt de productclassificatie voor AGF uitgebreid van twee naar 214 klassen. Onderverdeeld in 84 klassen voor fruit en 130 voor groenten. Het voordeel hiervan is dat ketenkosten worden gereduceerd, omdat het matchingproces van vraag en aanbod efficiënter gaat verlopen. Steeds meer retailorganisaties en leveranciers maken gebruik van GS1 DAS* of vergelijkbare datapools om artikelgegevens uit te wisselen. Met GPC is het nu mogelijk om eenduidig weer te geven binnen welke bestelgroep een willekeurig product valt. Hiermee is een belangrijke stap gezet in internationale classificatie van AGF- producten voor gebruik in de keten.
De nieuwe GPC-indeling is gebaseerd op internationale wetgeving. De bestelgroepen zijn voor alle verschillende klanten wereldwijd uniek gecategoriseerd. Op deze manier is een belangrijke stap gezet in het proces naar betrouwbare en uniforme informatievoorziening voor de gehele AGF-keten en kan mondiaal het handelsproces verder gestandaardiseerd worden. Naar verwachting is de nieuwe productclassificatie vanaf 1 januari 2011 wereldwijd in de volgende talen beschikbaar: Engels, Duits, Frans, Spaans, Portugees, Deens, Fins, Noors, Zweeds en Nederlands.
Met de nieuwe en uitgebreide GPC-indeling kan elk handelsbedrijf/afzetorganisatie zijn eigen artikelnummers (GTIN’s) binnen een bestelgroep, een zogenaamde "brick" ("bouwsteen"), plaatsen. Hiermee wordt binnen een bestelgroep direct inzichtelijk welke artikelen geschikt zijn voor levering aan een of meerdere klanten en wordt het handelsproces van zowel export- als importstromen geoptimaliseerd. In eerste instantie verwacht Frug I Com dat de Duitse retailers op korte termijn deze standaard zullen inzetten voor het inkoopproces van AGF. Daarom is het van essentieel belang dat Nederlandse AGF-bedrijven starten met de invoering in alle systemen.
Vanaf 10 juni 2010 is de nieuwe GPC-indeling op www.frugicom.nl te vinden. In september zullen over dit onderwerp workshops georganiseerd worden.