De afgelopen winter lagen de prijzen wat hoger dan in het seizoen 2008/2009 dankzij een flinke vorstperiode: een betere reclamecampagne is niet denkbaar. "Dan is er automatisch schaarste en zijn de prijzen hoog”, zegt marketeer John van der Sluis van Str3tch. “Maar een vorstperiode laat zich niet sturen. De laatste jaren hielden niet over, maar het verschilt per teler. Een teler die aan de industrie levert haalt net z'n kostprijs eruit. Z'n collega die aan Albert Heijn levert, werkt weer met andere opbrengstprijzen. Die profiteert niet als de prijzen ineens omhoog gaan, maar die is wel de rest van het jaar verzekerd van een fatsoenlijke prijs."
Horizontale en verticale integratie moeten rendementsverbetering brengen. Horizontaal, door telers meer te laten samenwerken, verticaal door de dialoog met de afzet te zoeken. Uniek aan Spruiten Vooruit is dat men niet op exclusiviteitsbasis met één afzetorganisatie in zee gaat. John van der Sluis: "Ketenregie wordt belangrijker. Een retailer kon een paar jaar terug nog zeggen: als -ie groen en rond is, verkoop ik dat spruitje wel. Nu wil die retailer zekerheid over de afkomst, over gewasbeschermingsmiddelen. Versdirect.nl is een partij waarmee een retailer kan werken."
Meer wederzijds begrip
Kortere lijnen tussen teler en supermarkt moeten bijdragen aan meer wederzijds begrip. John: "Het scheelt nogal of je spruiten bij Albert Heijn in het schap liggen of bij Aldi. En als je weet dat het merendeel in Duitsland wordt afgezet, kun je daar gerichter promoties op touw zetten."Een stabiele basis van de spruitenteelt is haalbaar. Op termijn ziet John het areaal stabiliseren, maar het aantal telers dalen. Schaalvergroting dus. De consument kan worden gepaaid met een spruit die minder bitter smaakt. John: "Net zo goed als dat je trostomaten en cocktailtomaten hebt, heb je straks klassieke spruiten en milde spruiten. Uit onderzoek weten we dat mensen boven de 45 van die klassieke spruit met z’n bittere smaak houden, die zijn ze gewend. Jongeren willen een spruit liever wat minder bitter. Misschien wordt het een apart marktsegment, misschien blijft het een nicheproduct dat maar bij één afzetorganisatie te koop is."
Bron: DiVers, Versdirect.nl