Albert Heijn bespaart door automatisch bevoorraden van winkels
De filialen hebben bij gebruik van het nieuwe systeem geen zeggenschap meer over de bestellingen. Op het hoofdkantoor van Albert Heijn wordt niet alleen bepaald welke artikelen de winkels geleverd krijgen, maar ook waar die komen te liggen. Dat gebeurt op basis van de kassagegevens. Binnen 5 minuten is bekend dat er een product is verkocht, 4 uur later is het vervangende artikel uit het magazijn gehaald en 9 of 10 uur later ligt het weer in de winkel. Het systeem houdt ook rekeningen met weersomstandigheden en benut gegevens van het KNMI. Wanneer het de volgende dag warm of juist nat wordt, heeft gemiddeld een invloed van 5 procent op de leveranties van verschillende producten
Volgens Van Kralingen wordt er nog te kort met het systeem gewerkt om conclusies te trekken ten aanzien van de productiviteit. Wel is duidelijk dat er minder fouten in de verzendingen worden gemaakt. De winkeliers hebben er geen problemen mee dat zij in het bestelproces buitenspel worden gezet. De hoeveelheden die zij nu binnenkrijgen, komen beter overeen met de werkelijke verkopen dan de inschattingen die zij zelf in het verleden maakten. Albert Heijn verwacht door het optimaliseren van de inkoop de verspilling aan voedingsproducten met miljoenen euro's kan worden teruggebracht.
Albert Heijn kan met de informatie uit het bestelsysteem de winkels nu tot vier keer per dag bevoorraden. Om de overlast te beperken doet de supermarktorganisatie in Rotterdam en Nijmegen proeven met vrachtwagens op aardgas en elektrische bezorgwagens. Van Kralingen ziet nog meer mogelijkheden voor besparingen en accuratere beleveringen door samenwerking met handelspartners. Die kunnen beter inspelen op de vraag als Albert Heijn verkoopdata met ze deelt. Technisch blijkt het nog lastig om gegevens uit te wisselen tussen de systemen van de toeleveranciers. Het delen van informatie zelf hoeft volgens Van Kralingen geen groot probleem te zijn.
Een ander optie is om op logistiek gebied met concurrenten samen te werken. op logistiek gebied. Als vrachtwagens toch rijden, kunnen die beter goed gevuld zijn, want dat drukt de kosten. Samenwerking zou ook buiten de Ahold formules kunnen. De concurrentie moet er echter wel toe bereid zijn, en daar is volgens Van Kralingen nog veel te winnen.
Bron: Food Holland