Kan de AGF-handel wat leren van Eierhandel Visser?
Visser had een aparte besloten vennootschap voor het verpakken en leveren van de eieren aan de winkels: EVH Packing BV. Op verzoek van Visser zelf is deze vorige week dinsdag door de Alkmaarse rechtbank failliet verklaard. "We zijn hiermee gestopt voordat ons hele bedrijf hierdoor kapot zou gaan. Ik wil niet meer aan Lidl en Aldi leveren. Van die winkelbedrijven heb ik mijn buik nu vol", zegt Visser.
Oorzaak voor de malaise was het tekort aan eieren dat vorig jaar ontstond. Daardoor moest Visser de pluimveehouders meer betalen. Een kwestie van vraag en aanbod. Probleem voor de Hoornse eierhandel was echter dat Lidl en Aldi hiervoor geen enkele clementie toonden. "Aldi en Lidl stellen hun inkoopprijs voor één jaar vast. Dat, terwijl mijn eigen inkoopprijs in drie tot vier maanden verdubbelde."
Het eierentekort duurde volgens Visser tot eind februari van dit jaar. Zo lang kon Visser niet wachten. Besloten werd de leveranties aan Lidl en Aldi te staken en de BV failliet te laten verklaren. Voor de omzet en productie die de eierhandel normaal gesproken had, betekent dit een halvering. Gevolgen voor het personeel konden niet uitblijven. "Zeven mensen zijn er uitgegaan", vertelt Visser. "Zij hebben gelukkig allemaal elders ander werk gevonden. Ik heb nu nog drie vaste chauffeurs en vijftien parttime oproepkrachten."
Visser kon niet anders dan zijn BV opdoeken. "Dit zijn externe factoren waaraan je als ondernemer niets kunt doen. Lidl en Aldi betalen nu meer voor hun eieren die zij ergens anders vandaan halen. In hun winkels is de prijs nu ook verhoogd. Een maand geleden betuigde het hoofd inkoop van Lidl tegenover mij zijn spijt." Lidl had volgens hem eerder moeten reageren. "Ik zeg niet dat ik nooit meer aan Aldi en Lidl wil leveren. Zodra ik een gunstige prijs krijg, wil ik er wel over praten."
Lidl en Aldi weigerden de prijs voor de eieren van Visser eerder te verhogen. "De contracten die wij hebben met onze leveranciers vloeien voort uit de onderhandelingen. Hierbij wordt een prijs en een periode afgesproken", zegt Lidl-woordvoerder Selma Nederhoed. "In geval van calamiteiten, bijvoorbeeld vogelpest, heeft en neemt Lidl ook voor de samenwerking tussen beide partijen, haar verantwoordelijkheid indien dit noodzakelijk wordt geacht."
Aldi kon geen commentaar geven.
Bron: Dagblad voor West-Friesland