Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Peter Visser: "Pas toen wij stopten met leveren, wilden Aldi en Lidl praten"

Kan de AGF-handel wat leren van Eierhandel Visser?

Drie tot vier miljoen eieren leverde Eierhandel Visser in Hoorn wekelijks aan Lidl en Aldi. Maar de prijs die Visser hiervoor kreeg, was veel te laag. "Op elk ei legden wij een stuiver toe", zegt commercieel directeur Peter Visser in het Dagblad voor West-Friesland. "Pas toen wij stopten met leveren, kon er wel over de prijs gesproken worden."

Visser had een aparte besloten vennootschap voor het verpakken en leveren van de eieren aan de winkels: EVH Packing BV. Op verzoek van Visser zelf is deze vorige week dinsdag door de Alkmaarse rechtbank failliet verklaard. "We zijn hiermee gestopt voordat ons hele bedrijf hierdoor kapot zou gaan. Ik wil niet meer aan Lidl en Aldi leveren. Van die winkelbedrijven heb ik mijn buik nu vol", zegt Visser.

Oorzaak voor de malaise was het tekort aan eieren dat vorig jaar ontstond. Daardoor moest Visser de pluimveehouders meer betalen. Een kwestie van vraag en aanbod. Probleem voor de Hoornse eierhandel was echter dat Lidl en Aldi hiervoor geen enkele clementie toonden. "Aldi en Lidl stellen hun inkoopprijs voor één jaar vast. Dat, terwijl mijn eigen inkoopprijs in drie tot vier maanden verdubbelde."

Het eierentekort duurde volgens Visser tot eind februari van dit jaar. Zo lang kon Visser niet wachten. Besloten werd de leveranties aan Lidl en Aldi te staken en de BV failliet te laten verklaren. Voor de omzet en productie die de eierhandel normaal gesproken had, betekent dit een halvering. Gevolgen voor het personeel konden niet uitblijven. "Zeven mensen zijn er uitgegaan", vertelt Visser. "Zij hebben gelukkig allemaal elders ander werk gevonden. Ik heb nu nog drie vaste chauffeurs en vijftien parttime oproepkrachten."

Visser kon niet anders dan zijn BV opdoeken. "Dit zijn externe factoren waaraan je als ondernemer niets kunt doen. Lidl en Aldi betalen nu meer voor hun eieren die zij ergens anders vandaan halen. In hun winkels is de prijs nu ook verhoogd. Een maand geleden betuigde het hoofd inkoop van Lidl tegenover mij zijn spijt." Lidl had volgens hem eerder moeten reageren. "Ik zeg niet dat ik nooit meer aan Aldi en Lidl wil leveren. Zodra ik een gunstige prijs krijg, wil ik er wel over praten."

Lidl en Aldi weigerden de prijs voor de eieren van Visser eerder te verhogen. "De contracten die wij hebben met onze leveranciers vloeien voort uit de onderhandelingen. Hierbij wordt een prijs en een periode afgesproken", zegt Lidl-woordvoerder Selma Nederhoed. "In geval van calamiteiten, bijvoorbeeld vogelpest, heeft en neemt Lidl ook voor de samenwerking tussen beide partijen, haar verantwoordelijkheid indien dit noodzakelijk wordt geacht."

Aldi kon geen commentaar geven.

Bron: Dagblad voor West-Friesland
Publicatiedatum: