Tholen - Per 27 april is Royal Pride Holland als eerste teeltbedrijf gecertificeerd voor Milieukeur Duurzame Glasgroenten, vruchtengroenten in substraat. Het initiatief voor de ontwikkeling van de criteria kwam van Stichting Natuur en Milieu, Milieudefensie en FresQ-dochter FrEsteem. FrEsteem is één van de toonaangevende verenigingen van telers met paprika's en tomaten. Een pilot startte in het voorjaar van 2009; in november 2009 organiseerde SMK een openbare hoorzitting en op 1 januari 2010 publiceerde SMK de criteria voor duurzame glasgroenten met normen voor Milieukeur. FrEsteem-teeltbedrijf Royal Pride Holland is één van de bedrijven die vanaf het begin bij de ontwikkeling van de criteria betrokken is geweest. Het bedrijf is gevestigd in Middenmeer en teelt daar in het nieuwe tuinbouwgebied Agriport A7, verschillende variëteiten tomaten op een oppervlakte van 45 hectare. Royal Pride Holland is eigendom van de Koert, Bart en André van der Ende en Frank van Kleef welke tevens gezamenlijk de directie vormen. We spreken met Frank van Kleef over de toegevoegde waarde van Milieukeur.

Royal Pride Holland heeft namens de telersvereniging zelf het initiatief genomen om te komen tot criteria voor milieukeur duurzame glasgroenten, waarom?
Binnen Royal Pride Holland en Fresq/FrEsteem worden een groot aantal fantastische producten geteeld die geselecteerd zijn op smaak, kwaliteit en gezonde inhoudstoffen. Omdat alle telers binnen Fresq hun uiterste best doen om deze producten ook met zorg en aandacht voor het milieu en omgeving te telen, zochten wij naar een manier om dit aan onze klanten en de consument duidelijk te maken. Milieukeur is hiervoor uitermate geschikt omdat dit label al bekend is bij veel consumenten doordat er ook andere producten onder dit label beschikbaar zijn zoals vollegrondsgroenten en vlees. Aansluiten bij een bestaand label voor voedsel versterkt het label en zorgt voor duidelijkheid bij de consument.Heeft Royal Pride Holland veel moeten aanpassen om aan de strenge eisen van milieukeur te voldoen?
Ja, vooral de strenge regels op het gebied van gewasbescherming heeft de nodige aanpassing gevraagd in teelt- en werkwijze, maar ook de vergaande afspraken over hoe om te gaan met energie, water, lichtuitstoot en de omgeving waren niet eenvoudig in te vullen. Toch hebben wij die stappen gezet omdat wij er van overtuigd zijn dat als je in de sector wilt overleven, je vandaag al dat gene moet doen dat over 15 jaar gewenst wordt, en niet moet kijken waar je morgen nog mee wegkomt.Hoe is hier door collega’s binnen de vereniging en binnen het bedrijf op gereageerd?
Wij hebben op een FrEsteem productavond voorgesteld om met de milieuvereniging te gaan praten en te vragen hoe zij de glastuinbouw in de toekomst graag zouden zien. Daar stond iedereen achter en dat is de basis geweest voor de ontwikkeling van “weet wat je eet” criteria en later voor Milieukeur Duurzame glasgroenten. Dit traject hebben we samen met Stichting Natuur en Milieu (SNM), Stichting Milieudefensie, CLM en Stichting Milieu Keur (SMK) in goed overleg doorlopen. Als je weet wat je wilt bereiken is het vervolgens een kwestie van de uitdagingen aangaan die je op weg naar dat doel tegenkomt. En dat hebben we zowel binnen de vereniging als binnen het bedrijf gedaan.
Welke producten zijn nu gecertificeerd en waar zijn deze verkrijgbaar?
Er is nu al een groot aantal soorten tomaten verkrijgbaar bij FrEsteem die geteeld zijn volgens de “weet wat je eet” en Milieukeur criteria. Voor de handel zijn deze in grote volumes te verkrijgen bij FrEsteem verkoop. De consument kan deze producten nu al vinden bij C1000 en deze zijn daar te herkennen aan het stickertje van 'Weet wat je eet' en bij Hoogvliet en Coöp onder de naam 'Vitalientjes'. Met diverse andere afnemers wordt gekeken naar het gebruik van het milieukeur logo, maar men is daarin tot nu toe helaas nog wat terughoudend.Is er uit de markt een meerwaarde te halen voor product geteeld onder milieukeur?
Het is voor ons in de eerste plaats belangrijk onze klanten duidelijk te maken op welke wijze wij onze producten telen. Wij hopen dat zij daardoor een bewuste keuze gaan maken voor ons product zodat de consument uiteindelijk onze smaakvolle, gezonde en kwalitatief goede producten jaarrond in de winkels terug vindt. Vervolgens zal de markt bepalen of daar een eerlijke prijs uit kan komen.www.royalpride.nl
www.smk.nl
www.vitalientjes.nl