Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Personeelsadvertenties staan vol loze termen

"Gezocht: proactieve, flexibele en resultaatgerichte people manager." Vacatures staan vol met weinig zeggende clichés. Dat kan anders, dat moet anders! In de gemiddelde personeelsadvertentie van vandaag de dag krioelt het van de termen als hands-on, resultaatgericht, snel kunnen schakelen en dynamisch. Maar wat daar nu precies mee wordt bedoeld? Arjen Ligtvoet is als tekstadviseur en schrijfcoach verbonden aan Tekstridder. Zijn weblog Vaagtaal.nl deed al eens onderzoek naar standaard uitdrukkingen en weinig zeggende clichéwoorden in personeelsadvertenties. Met stip op één: actief!

Open deuren

"In bijna de helft van alle personeelsadvertenties wordt gevraagd om een actieve medewerker. Een behoorlijke open deur, want wat zegt zo’n term nou eigenlijk? Resultaatgericht staat op de tweede plaats. In een kwart van de advertenties komt deze term voor. Daarna scoort flexibel het hoogst, zonder duidelijk te zijn wat hier nu eigenlijk mee wordt bedoeld." Bedrijven zijn volgens Ligtvoet veel te algemeen in hun personeelsadvertenties. Marktconforme arbeidsvoorwaarden klinkt als een aantrekkelijk lokkertje, maar scheppen weinig duidelijkheid. Vertel liever wat die voorwaarden inhouden.

Bron: ManagementTeam
Publicatiedatum: