Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Nederlanders weten slecht hoelang producten in de diepvries houdbaar zijn


Nederlanders weten niet goed wat ze in hun vriezer hebben liggen en gooien maandelijks voor veel geld producten weg uit hun vriezer, uit angst dat het niet meer eetbaar is. Dit blijkt uit onderzoek van Iglo onder ruim 500 Nederlanders.

Van de respondenten gaf 65,8% aan de diepvries minstens een keer in de week gebruiken en 80,7% geeft aan niet meer zonder te kunnen. Verder meldt 55,8% slechts een vaag idee te hebben van wat er in hun diepvries zit. Uit het onderzoek van Iglo blijkt ook dat veel mensen niet goed op de hoogte zijn van de bewaarduur van diepvriesproducten die ze kopen of producten die ze zelf diepvriezen.

Zo denkt 39,7% dat gevogelte in de diepvries maar twee maanden houdbaar is, terwijl het in werkelijkheid wel langer dan één jaar houdbaar is zonder dat het ten koste gaat van de smaak en textuur. Hetzelfde geldt voor patat en frituursnacks. Zo denkt maar 5,3% van de ondervraagde personen dat patat en frituursnacks langer dan een jaar in de diepvries mogen, terwijl die probleemloos tot 24 maanden houdbaar blijven. Van de respondenten meent 37,6% dat vis maar twee maanden houdbaar blijft in de diepvries. Bij aangekochte diepgevroren vis is de houdbaarheidsdatum tot 15 maanden voor vette vis en tot 24 maanden voor witvis.

De enquête bracht verder an het licht dat 32,6% van de Nederlanders gemiddeld één of twee diepvriesproducten per maand weggooit. Die producten vertegenwoordigen bij 52,8% van de ondervraagden een waarde van minimaal 10 euro. Gemiddeld gooien Nederlanders voor 24 euro weg en het bedrag kan zelfs oplopen tot 100 euro. In de enquête geeft 64% aan bepaalde voedingsproducten uit de diepvries meteen weg te gooien, uit vrees dat ze niet meer eetbaar zijn en omdat ze zich niet meer konden herinneren op welke datum ze de producten hadden ingevroren.
Publicatiedatum: