PLUS doet het anders: weg met de kromme banaan!
miljoen kilo per jaar."
Een opvallend bericht in de media van afgelopen maand. Ik vond het een opmerkelijke actie. Bijna ongeloofwaardig. Een actie die je eigenlijk alleen van
Albert Heijn zou kunnen verwachten. Kan PLUS dit waarmaken, hoe loopt de actie?, wat zijn de gevolgen en consequenties voor de toekomst? We peilden de stemming.
De PLUS-bananenactie wordt uitgevoerd in samenwerking met bananenimporteur Fyffes die onder meer ook aan de Engelse grootmacht Tesco levert. Dat heeft veel voordelen. De beschikbaarheid van de bananen is groot en de prijs gegarandeerd. Overschotten kunnen daardoor snel de markt in en tekorten kunnen makkelijker opgevangen worden. De bananen komen uit Colombia. Voor de boeren daar is de actie van PLUS een geweldige opsteker, gegarandeerde afzet tegen een faire prijs. Het kan ook een basis zijn voor andere producten. Producten die anderen niet zo snel kunnen leveren en die uit het prijsgeweld blijven. Nederlandse boeren zouden er iets van kunnen leren. Hier ontstaat de klassieke win-win. Beide partijen hebben een ultiem belang om de actie te doen slagen en zijn van elkaar afhankelijk. Een soort huwelijk dat moet slagen. Sowieso is PLUS een opvallende partij bij de inkoop van AGF met het streven naar meer langere termijn relaties met haar telers en aanleverende handelaren. Meer zaken, met minder bedrijven en vooruitstrevende
ketenafspraken, ketenverkorting, telerskoppeling en extra kwaliteitseisen.
Voor PLUS is de bananenactie een geweldige opsteker, een slimme marketingactie die eigenlijk voor de hand lijkt te liggen. Maar daarom misschien wel zo geniaal. Als klanten er eenmaal van doordrongen zijn dat PLUS alleen nog maar eerlijke bananen verkoopt, dan is prijs minder belangrijk. Albert Heijn zal het nu wel uit zijn hoofd laten om zwaar met de gewone bananen te gaan stunten, het zal gezien worden als een unfaire actie gericht tegen de arme boertjes in Colombia. PLUS daarentegen hoeft niet meer in de bananenslag mee te doen, zij hebben immers alleen maar
eerlijke bananen.
Er is nog relatief weinig publiciteit aan de PLUS-bananen gegeven. Een beetje de schuld van het ietwat introverte PLUS, journalisten begrijpen het belang dus niet helemaal. Dat moet dus beter uitgelegd en uitgebuit worden. Waarom geen persconferentie in dat mooie DC in Barendrecht met vertegenwoordigers van Max Havelaar, Arme Boeren en PLUS? Had zeker het NOS-journaal gehaald. Kan altijd nog. Rondgang langs ondernemers leert immers dat er heel veel meer bananen
(+ 30 procent) zijn verkocht dan in dezelfde periode van vorig jaar. Consumenten reageren heel enthousiast, stellen ondernemers. De prijs is niet verhoogd of verlaagd, de marge is gelijk gebleven voor ondernemers. De verwachting is dat de verkoop nog sterk gaat stijgen. "Minimaal 5 procent", stelt een grote PLUS-ondernemer, "en er komen nieuwe varianten aan."
Hoe nu verder? Commercieel directeur Sjaak de Korte van PLUS heeft in een interview verklaard dat: De omschakeling van gewone naar Fairtrade bananen is geen losse actie maar een belangrijke stap binnen een strategisch traject. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is namelijk een van de vier merkwaarden van PLUS. Met dit besluit zetten wij een eerste stap naar het uitrollen van een integraal MVO-beleid.” Dat is mooi, maar hoe ga je dat vorm geven? Met welke producten? De bananen zijn slim gepakt. Ananas lijkt ook mogelijk. Sinaasappels en mandarijnen niet. Daar is voorlopig geen year-round productie van te verwachten. Aardappels misschien?
PLUS zal willen doorpakken op dit gebied. Als ze slim zijn zetten ze er vaart achter. Het is een geweldig marketinginstrument dat snel geclaimd moet gaan worden. Goede marge, tevreden klanten en dankbare leveranciers. Voor de gezamenlijke PLUS-supermarkten is dit een geweldige opsteker. Nu alleen nog even beter in de markt zetten en vooral in en buiten de winkels goed communiceren, het liefst met beeld en geluid. De eerste slag is voor PLUS, nu even doorpakken.
Bron: Gerard Rutte, Agrifoodbrief ABN Amro