Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
World Food Moskou in volle gang

Alexander Visser (Alexport) geeft heldere visie op toekomst van AGF-handel

De belangrijkste beurs voor de handel in Rusland en Oost-Europa is op dit moment in Moskou aan de gang. Tot vrijdag a.s. zullen de deuren van deze beurs open blijven en nu al is het duidelijk dat, ondanks een lager aantal Nederlandse standhouders, de beurs een succes is. Het totaal aandeel AGF is aanmerkelijk groter en de internationale belangstelling is opmerkelijk. Een uitgebreide fotoreportage van deze beurs zal komende week worden gepubliceerd.



Alexander Visser, CEO van Alexport bv heeft deze week tijdens de World Food Moscow zijn visie gegeven op de internationale handel in het algemeen en de handel met Rusland in het bijzonder. De WFM is een beurs gericht op de totale voedingsmarkt waarbij het aandeel AGF ieder jaar naar verhouding toeneemt.
Een toelichting op het groeiende aandeel AGF binnen deze handel was dan ook een verademing en een verrijking voor de toehoorders die hoofdzakelijk bedolven werden onder statistieken van vlees, graan en andere ‘massa-commodities’.

Na zijn introductie over het ontstaan van Alexport en de ontwikkelingen van het bedrijf in de Russische markt ging hij al snel over op de ontwikkelingen tegen het licht van de huidige economische situatie. Het was duidelijk dat hij zijn huiswerk goed had gemaakt. Hij gaf een helder beeld van de actuele situatie van de Russische retail. Deze is (nog) duidelijk anders dan in andere landen van Europa. Het blijkt dat het marktaandeel van de supermarkten duidelijk lager is (22%) dan in b.v. Polen of Frankrijk. Ook gaf hij aan dat de meeste supermarkten van Russische oorsprong zijn en dat buitenlandse bedrijven hier maar mondjesmaat in vertegenwoordigd zijn alhoewel Walmart en Carrefour net een winkel in Moskou hebben geopend. Een bijzonderheid is ook dat de 10 grootste retailers slechts 16% van het marktaandeel hebben.



Uit de gepresenteerde cijfers bleek ook dat het gemiddelde inkomen in Rusland tussen 2002 en 2007 verdrievoudigd is. Ondanks de huidige dip van de economie (min 7% in 2009) is er voor 2010 al weer een groei van 2,5% verwacht "en die groei zal zeker effect hebben op de consumptie van AGF", was zijn mening. Met de weer stijgende olieprijzen zal Rusland, 2e olieproducent in de wereld, zeker de crisis snel het hoofd weten te bieden.

"Als we zien dat de gemiddelde Russische consument slechts 3,8% van zijn inkomen aan verse AGF besteedt, dan is daar nog genoeg werk aan de winkel," vervolgt Alexander. "Met 150 miljoen inwoners en een groeiende economie en een regering die gezonde voeding promoot, is er dus nog heel wat werk aan de winkel."

Dat de Nederlandse bedrijven niet stil zitten en afwachten maakte hij ook duidelijk. In 2008 was de export van b.v. tomaten 60% groter dan het jaar ervoor. Ook de paprika en komkommer maakten een behoorlijke groei door. Dit is best wel een prestatie gezien het feit dat de Russische productie van deze producten ook ieder jaar sterk groeit. Deze groei zal volgens Alexander niet ongebreideld doorgaan gezien de klimatologische omstandigheden van het land.



Was de groei van de AGF export afgelopen jaren gemiddeld 4%, de groei van de export naar Rusland en Oost-Europa was 18%.

Populairste fruit in Rusland is de appel, gevolgd door de banaan en de sinaasappel. Dit laat ook het enorme potentieel van andere producten zoals kiwi, ananas e.d. zien. "De Russische markt," sluit Alexander af, "is ondanks de recessie een groeimarkt voor kwalitatief goede producten. Er zal alleen plaats zijn voor exporteurs die de Russische eisen serieus nemen en in goede en slechte tijden er voor hun klanten willen zijn."