Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Landwinkel, een krachtige coöperatie

Samen sta je sterker dan alleen, was de gedachte toen in 1998 een aantal boeren in het Groene Hart besloten om niet alleen hun eigen producten, maar ook producten van elkaar te gaan verkopen op hun boerderij. Anno 2009 is deze samenwerking uitgegroeid tot Landwinkel, een landelijke coöperatie van boerderijwinkels met 78 leden en een aantal eigen merken. De afgelopen jaren stonden in het teken van de professionalisering van productaanbod, logistiek, PR en organisatie. “We zijn een krachtige, slagvaardige coöperatie die constant streeft naar innovatie en verbetering”, aldus landelijk coördinator PieterJan Brandsma.

Coöperatie Landwinkel, in 2006 ontstaan door een fusie van regionale samenwerkingsverbanden en een aantal individuele boerderijwinkels, timmert hard aan de weg. In drie jaar tijd is het ledental verdubbeld van 39 naar 78 winkels. De coöperatie zorgt voor ervoor dat boeren behalve producten afkomstig van hun eigen agrarische bedrijf ook exclusieve Landwinkel-producten uit alle streken van Nederland kunnen aanbieden. De afgelopen jaren heeft de organisatie een grote slag gemaakt in professionalisering. “We hebben nu een eigen merk, een eigen kantoor, een professionele opslag en de PR is sterk verbeterd”, vertelt landelijk coördinator PieterJan Brandsma. “De individuele winkels en regionale samenwerkingsverbanden waren weliswaar succesvol, maar om nieuwe producten te ontwikkelen en eigen promotiemateriaal te ontwikkelen, was meer kritische massa nodig. Met Landwinkel zijn we groot genoeg om professioneel te werken.”

Meerwaarde

De coöperatie Landwinkel heeft een bijzonder formule: de leden zijn zowel lid van de coöperatie als ook afnemer van de producten. “De leden zijn erg betrokken, en tegelijkertijd moeten we als coöperatie constant aantonen dat we een meerwaarde hebben. Dat betekent dat we heel praktisch en slagvaardig werken. We hebben onze eigen ideeën en per project zoeken we daar een geschikte partner bij.” Zo kwam Landwinkel ook bij Syntens terecht.

Boer Ben

Syntens heeft Landwinkel geadviseerd over de logistiek, het relatiebeheer en de PR. “We werkten eerst met een groothandel, maar die kon nieuwe producten niet snel introduceren. Syntens heeft aangetoond dat we met minder kosten de inkoop zelf kunnen regelen”, licht PieterJan toe. “Ook heeft Syntens ons geholpen bij het verbeteren van het contact met onze leden. Via hen kregen we subsidie van LNV om hun wensen te inventariseren, dat was heel waardevol. Verder hebben ze laten zien hoe we internet meer kunnen gebruiken bij onze PR. Op onze site staan nu bijvoorbeeld filmpjes met onze mascotte, Boer Ben.”

Professionalisering

De advisering van Syntens ging deze keer niet om een specifieke innovatie, maar om professionalisering op verschillende vlakken. “Gedurende een jaar of drie hebben we elkaar in totaal een keer of vier, vijf gesproken”, aldus innovatieadviseur Erik Koldewey. Hij is lovend over Landwinkel: “Mijn collega’s en ik hebben op hoofdlijnen geadviseerd, de mensen van Landwinkel hebben zelf alles uitgevoerd. Ze hebben enorme ambities en weten met beperkte middelen veel te bereiken dankzij hun drive en hun slagvaardigheid.”

Boerenkracht

Voor de toekomst heeft PieterJan grootse plannen: “Meer winkels; de ambitie is om te groeien naar 120 winkels eind 2012, de bestaande winkels nog beter bedienen, de organisatie verder professionaliseren. En natuurlijk veel nieuwe eigen producten zoals Boerenkracht, de unieke dorstlesser met appel en ginseng.” Boerenkracht, dat is waar het bij Landwinkel om draait.
Publicatiedatum: