Lidl voor steeds meer consumenten primaire supermarkt
Daarmee is Lidl opgeklommen naar plaats drie, achter Albert Heijn (van 28,2 naar 35,8%) en C1000, maar voor de voormalige nummer drie Jumbo, dat 6,7% van de consumenten als primaire klant heeft. De forse stijging bij Albert Heijn is te verklaren door de overname van een groot aantal C1000-winkels als gevolg van de Schuitema-deal.
De ontwikkeling van Lidl gaat voor een deel ten koste van de andere discounter Aldi, die in twee jaar tijd teruggevallen is van 8,2 naar 5,7% primaire klanten. Opmerkelijk, omdat Aldi in Nederland ruim 100 vestigingspunten meer heeft dan Lidl. Lidl en Albert Heijn zijn de enige winnaars. Vooral Jumbo, C1000, Plus en Dirk van den Broek hebben veel vaste klanten verloren.
Het maakt voor een super nogal wat uit of deze de primaire supermarkt is of een secundaire. Klanten geven in hun primaire supermarkt gemiddeld 65,19 euro per week uit, in een secundaire super slechts 23,53 euro per week. Bij Albert Heijn besteedt de vaste klant ruim 68 euro per week, bij Lidl bijna 51 euro.
Bron: Distrifood