Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Biologische speciaalzaken introduceren groenpas

Vanaf 1 september kunnen consumenten in zes biologische speciaalzaken een groenpas aanschaffen. De groenpas is een initiatief van de Stichting Promotiebureau Biologische Speciaalzaken om te zorgen dat winkeliers en consumenten elkaar de komende jaren gaan helpen om de markt voor biologische producten verder te laten groeien. Met de groenpas kan de verduurzaming in de keten op het gebied van transport en energieverbruik worden versneld, evenals de introductie van nieuwe smaakvolle rassen en gezonde producten uit de eigen omgeving. Het concept is eenvoudig: Voor 100 Euro krijgt de consument een jaar lang ‘belastingvrijkorting'. Dat betekent 6% korting op alle producten in de winkel. Dit percentage staat symbool voor de BTW die de winkelier op dit moment moet afdragen aan de omzetbelasting, terwijl biologische productie het milieu nauwelijks belast.

Met deze kortingsactie willen de winkels ook een signaal afgeven naar de politiek om de oproep van Biologica en maatschappelijke organisaties als Natuur en Milieu en Milieudefensie te volgen en de BTW op biologische producten af te schaffen.

De winst voor consument en winkelier van de groenpas zit erin dat de winkelier voor zijn investeringen niet naar de bank hoeft en het rentevoordeel direct teruggeeft aan de klant. Drie keer voordeel dus: de winkelier kan investeren dankzij de bijdrage van de consument; de klant heeft al gauw een beter rendement voor zijn/haar geld dan bij de bank en samen werken winkelier en klant aan een nog duurzamere winkel en een nog beter assortiment.

Als welkomstkado ontvangen deelnemers aan de groenpas de bestseller van Michael Pollan: ‘Een pleidooi voor echt eten' met eenvoudige regels voor gezond eten, zoals ‘Eet nooit iets wat je grootmoeder niet als voedsel zou herkennen'.

De groenpas start vanaf 1 september in zes winkels: Gimsel Rotterdam, Xummum Ermelo, Van Nature Delft, en Natuurwinkels Uden, Roermond en De Bilt Vanaf januari gaat de groenpas in veel meer winkel van start. Voor alle informatie: kijk op www.groenpas.nl (vanaf 1 september).

Bron: Biologica
Publicatiedatum: