Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vervoerders sjoemelen vaker met digitale tachograaf

Vrachtvervoerders sjoemelen steeds vaker met de digitale tachograaf, een apparaat dat de rij- en rusttijden van vrachtwagenchauffeurs registreert. Dat stelt de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) in zijn donderdag gepubliceerde jaarverslag over 2008. Het kastje is sinds mei 2006 verplicht in alle nieuwe Europese vrachtwagens en bussen.

De digitale tachograaf is ingevoerd om fraude met rij- en rusttijden te bestrijden, maar werkt volgens de vakbonden in de vervoersbranche juist averechts. Het nieuwe kastje zou juist makkelijker te manipuleren zijn dan de ouderwetse analoge tachograaf. Ook werkgevers in de sector zijn ontevreden, omdat het apparaat veel administratieve rompslomp veroorzaakt.

Controleurs van de IVW constateerden vorig jaar de eerste gevallen van geknoei met de digitale tachograaf. Volgens een woordvoerder is het een snel groeiend probleem dat ook in andere Europese landen speelt en dat dit jaar van de inspectie extra aandacht krijgt. De Europese Commissie kondigde eerder dit jaar al maatregelen aan om fraude tegen te gaan.

De IVW constateert dat de tachograaf het wel gemakkelijker maakt om overschrijdingen van de rij- en rusttijden door chauffeurs aan te pakken. Vorig jaar liep 29 procent van de chauffeurs tegen de lamp. Dat was in 2007 nog 24 procent en het jaar daarvoor 21 procent. De inspectiedienst stelt vast dat de digitale tachograaf het vooral eenvoudiger maakt kleine overtredingen op te sporen.

Wegtransportbedrijven zijn beter gaan letten op de maximale belading van hun voertuigen. Van de vorig jaar gewogen vrachtwagens was een derde te zwaar beladen. Dat was een jaar eerder nog meer dan de helft. De IVW heeft afspraken gemaakt met bedrijven die in dat opzicht vaak de fout ingingen.

Bron: nieuwsbladtransport.nl
Publicatiedatum: