Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Geen Jip-en-Janneke-taal, maar financiële prestaties, zekerheden, begrotingen en ondernemerschap"

Jan Groot van Credion over Rabo's Jip

De Rabobank heeft de ‘Wereld van Jip’ geïntroduceerd. Doel is om ondernemers met veel Jip-en-Janneke-taal te helpen hun eigen afzet te gaan regelen. Telers moeten nadenken over hun eigen afzet en zichzelf transformeren tot wat ik zie als de ‘handelskwekerijen’. Handelskwekerijen heb je volgens de website van de Rabobank in soorten en maten. Je hebt de nichespeler, die zijn unieke speciaalproduct zelf vermarkt. Er is de netwerker die verkoopt via beurzen en je hebt de pluralist met zijn eigen winkel. Naast deze kleinschalige varianten is er het concept van de grootschalige, efficiënte en innovatieve productie, dat is het meest voorkomende model in de Nederlandse tuinbouw.


Jan Groot van Credion

Directeur Rabobank Noord-Holland Noord Mark Poldner is benieuwd naar de gesprekken die hij met zijn klanten over de 'Wereld van Jip' zal hebben (interview Bloembollenvisie van 18 juni). Maar ik vrees dat Jip ons niet door de crisis helpt. De meeste bedrijven zijn te groot en hebben al te veel vreemd vermogen om terug te schakelen naar een kleinschalige teelt met eigen afzet. En zeker als bedrijven al in moeilijkheden zijn geraakt, zal de Rabobank niet staan te trappelen om de transformatie naar niche-speler te financieren.

Bovendien zijn handels­kwekerijen niet het ei van Columbus om de afzetproblemen op te lossen. Zoals vaker opgemerkt op deze AGF-site is het wezenlijke probleem de te grote inkoopmacht van de supermarkten. Ook nieuwe handelskwekerijen worden gemakkelijk tegen elkaar uitgespeeld. De al bestaande coöperatieve organisaties hebben geen vuist kunnen maken tegen de supermarkten en zijn er niet in geslaagd een eigen consumentenmerk voor groenten en fruit te ontwikkelen. Nieuwe producten zijn meer vanuit tuinbouwbedrijven en telersverenigingen zelf ontwikkeld. Dit in tegenstelling tot de coöperaties in de zuivelsector.

Door de slechte groentenprijzen dit jaar zullen veel bedrijven moeten aankloppen bij de bank voor een continuïteitskrediet. Bij de Rabobank mag u dan verblijd worden met 'De wereld van Jip', maar als het aankomt op zaken doen zullen uw financiële prestaties, zekerheden, begrotingen en ondernemerschap zoals gebruikelijk de boventoon voeren. Gebruik geen Jip-en-Janneke-taal maar ga goed voorbereid het gesprek in. Tot dusver is de Rabobank coulant en maak daar gebruik van. Credion, onafhankelijk adviseur zakelijke kredietverlening, helpt u met de cijfers, plannen en analyses die voor de bank relevant zijn.

Voor meer informatie:
Jan Groot
Credion Agri West
Robijnstraat 10a
1812 RB Alkmaar
Tel: 072-8200208
Fax: 072-8200205
www.credion.nl
Publicatiedatum: